50 tinten groen... Het zuiden - Reisverslag uit Munnar, India van Kim Kisters - WaarBenJij.nu 50 tinten groen... Het zuiden - Reisverslag uit Munnar, India van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

50 tinten groen... Het zuiden

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

24 Februari 2013 | India, Munnar

Hier een berichtje vanuit het zonnige zuiden. Wat is het hier lekker warm :-)!! (sorry, dit was niet bedoeld om jullie jaloers te maken)!
We zijn de 19e van Jaipur via Mumbai naar Cochin in Kerala gevlogen. Het is hier zo'n 15 graden warmer dan in Rajasthan, dus dat is eh.. snikheet. Genoeg over het heerlijke weer..

Op het vliegveld wachtte de taxichauffeur die het guesthouse voor ons geregeld had ons op met een bordje: Graham uit Holland :-). Als kennismaking verdubbelde hij de vantevoren afgesproken prijs. Leuk je te ontmoeten maar dat gaat dus niet gebeuren. Ze proberen het gewoon maar als je zegt dat je het niet doet is het ook prima, het went. Het is een eindje rijden in de auto met "arko" dus hadden we genoeg tijd om volop van de omgeving te genieten, van het verkeer en ons kapot te zweten haha. Het lijkt net of we in een ander land zijn, palmbomen, de zee, ander eten, andere mensen. Het bevalt me hier prima. Wat helemaal niet anders is is het verkeer.. dat werkt me zo nu en dan toch nog op de zenuwen. Ze waren aan de kant waar wij reden aan de weg aan het werken , tja dan rij je toch gewoon over die van de tegenligger? Er staat wel iemand het verkeer te regelen maar dat heeft over het algemeen weinig zin. Ook voor een ambulance wijkt niemand, die heeft dan ook geen sirene maar toetert zich suf net als de rest van India. De tegenliggers hebben geen idee dat de rijbaan aan de andere kant is afgesloten.. je snapt het.

Leuk guesthouse met een mooi dakterras helemaal omringd door bomen. We krijgen uitleg over hoe we naar het centrum kunnen lopen en over de staking.. De staking? Hoezo welke staking? Nou gewoon ze leggen landelijk het transport, banken, medische zorg, vuilinis, winkels, restaurant dus ongeveer alles stil voor 48 uur.. Oke dan hebben we nog 2 uur voor de winkels en eettentjes dichtgaan en moeten we nu naar het centrum om te pinnen, water, fruit enz te kopen :-).
De 2 dagen erna hebben we niet veel keus dan de stad te voet te verkennen, (riksja's worden met stenen bekogeld als ze gaan rijden) en wat te lezen, lekker uitrusten dus. Het guesthouse verzorgt het avondeten voor 1euro pp dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken. Het is wel echt heerlijk rustig op de straat een unieke ervaring in India!

Op de 22ste vertrekken we naar Munnar dat op 5 uurtjes rijden van Cochin ligt. Afscheid genomen van Sheeba en Ashley (eigenaren van het hotel): goede reis, voorzichtig, heb je een sjaal voor de kou straks, niks vergeten, heb je je paspoort.. ja mam ;-)! Deze keer gaan we met een publicbus, er zijn geen andere dus we moeten de gok maar wagen. Voor 1.10euro kun je niet veel verwachten! Dit bleek een hele fijne rit, niet te volgepropt, mooie omgeving en natuurlijke airco (de bus heeft geen ramen.) Aangekomen in Munnar boeken we een trekking voor de dag erna.
Weeeer vroeg op, wat doen we onszelf toch aan haha. Om 06.30 uur beginnen we met lopen, thee en koekjes moeten ervoor zorgen dat we het de eerste 5 km bergop lopen volhouden! Het is echt prachtig hier, een schattig hobbitlandschap is de beste omschrijving denk ik. Overal waar je kijkt is het groen van de theeplantages! Tata-Tea everywere :-). Om 09.00uur krijgen we ontbijt, we zijn inmiddels op de top van de berg en hebben een fantastisch uitzicht over het dal. De gidsen hebben thee, brood, eieren, bananen, ananas en jam meegsleept, gelukkig eten we alles op dus hoeven ze het de rest vd dag niet meer te dragen. De volgende 4 km zijn door cardamom en coffee plantages. Om 12.30uur hebben we een juicebreak, met uiteraard juice, samosa en cake. De lunch is om half 4 dus daar moeten we nog even op wachten. De laatste 6 km waren slopend, vooral door de hitte, het water is ver op en we moeten ook nog bij de les blijven en op alle fruit en kruidensoorten (en dat zijn er een hoop) met enthousiasme reageren anders vraagt ie of we het wel leuk vinden. We vonden het super maar ook genoeg geweest we zijn rood, stoffing, dorstig en hongerig. We zijn er klaar mee vandaag :-)!!

Groeten en veel liefs uit Munnar!

• 24 Februari 2013 - 12:24

Conny :

Hoi Bram en Kim!!! Na net even met Kim gechat te hebben,nu je verhaal aan het lezen.Wat een gedoe een staking maar heerlijk effe die rust dan.En dat verkeer,je moet er niet aan denken hier. Hier geven ze tig keer aan welke omleiding en zeer zeker dat er een omleiding is al ver vantevoren aan.en hun in India doen het gewoon op hun manier- zeer apart.Heel veel plezier nog.Kus

• 24 Februari 2013 - 12:26

Conny:

trouwens aparte benaming 50 tinten groen,haha hier is het nu 50 tinten wit,doei

• 24 Februari 2013 - 12:52

Yvonne En Ria:

Hoi kim en Bram,
    Geniet maar lekker van de warmte daar, hier mis je niks, 15cm sneeuw en het gaat maar door...jouw mooie verhalen houden ons hier warm.
    Ik heb je trouwens opgegeven voor een leuke nascholing over reisvaccinaties in mei, kunnen we een keer samen, ik ben maar zo vrij geweest en je uitgepland.
    Geniet er lekker van samen,
    Tot over een paar weken, Gr. Yvonne en ria

• 24 Februari 2013 - 14:19

Math En Annie:

Lief Kimmetje en Bram.
    Math zit heerlijk zijn Voetbal aan het kijken. en ik achter de C.P.
    Las jullie verhaal.. Heel bijzonder, en leuk om te lezen. Vooral omdat we geen kant uitkunnen met al die sneeuw.Hadden willen gaan uit eten. Maar helaas komen niet de berg op. Zohoog ligt het hier.
    Dus maar zelf maar aan het kokerelen. Het is wel vroeg op hé. Voor jullie. Dus geen uitslapen. HaHaHa
    Maar jullie zien nog eens wat.En geniet ervan. De verhalen zijn heel erg spannend.
    Zal zorgen dat de gehakballen klaar zijn.
    En kunt genieten van de Nederlandse pot.
    Heel veel lieve groetjes van ons.
    Math en Annie

• 25 Februari 2013 - 11:40

Brenda:

Wat sportief zijn jullie.. Als je terug komt ben je weer een "botje"!!
    Dat wordt weer heel veel vla eten...!!!
    Veel plezier nog !!
    xxx

• 25 Februari 2013 - 18:44

Marielle:

Hee Bram en Kim,

Het klinkt allemaal heel goed en lekker warm :), nog lekker 2 weken rondtrekken en genieten.

Liefs marielle

• 28 Februari 2013 - 17:16

Conny:

Hoi ik ga morgen de sleutel halen,spannend he!!Nog veel plezier.Kus