Angkor Wat!? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Angkor Wat!? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Angkor Wat!?

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hallo allemaal!

Vrijdag was het zover en zijn we vanuit Frankfurt via Doha(Qatar) naar Bangkok gevlogen. Rond 19.00 uur lokale tijd waren we dan eindelijk hier. De taxi chauffeur was helemaal onder de indruk van de protesten en kon het nergens anders over hebben. Hij vertelde ons meer dan we wilden weten. Volgens hem waren er ipv honderdduizend 3 tot 4 miljoen thai naar Bangkok gekomen, hij wees ons de roadblocks en legde uit welke wapens er gebruikt werden.. Gelukkig hebben wij er he-le-maal niks van meegekregen. We eten die avond wat en daarna meteen het bed in, we zijn aardig moe en morgen is het weer vroeg dag.

De trein vanuit Bangkok richting de grens met Cambodja vertrekt namelijk al om 06.00uur. Het is nog een aardig stukje rijden dus om 04.15uur gaat de wekker, gekkenwerk! Het ontbijt stond klaar bij de receptie, taxi werd geregeld en na een dik half uur zijn we op het station. De trein vertrekt op een minuut na op tijd, ongelofelijk. Onderweg is er genoeg te zien, we rijden door de sloppen, de stad en het platteland. Sommige stukken zijn ontzettend groen en mooi, anderen erg stoffig en dor. Na een uurtje of 6 en ik gok zo'n 30 stops zijn we bijna bij de grensplaats. We nemen een tuk tuk voor de laatste 6 km naar de "beruchte" grensovergang Poi Pet.. De chauffeur probeerde ons zoals verwacht bij een nep kantoor met nep visums af te zetten, maar aangezien we ons huiswerk goed gedaan hadden en riepen dat ie door moest rijden schrok de arme man zich rot en is toch maar naar de echte gereden.. Tot zover het beruchte gedeelte.
Gewoon de borden volgen en je komt er vanzelf. Eerst een minuut of 30 in de rij om een Thaise stempel te halen om vervolgens in de rij te gaan staan voor een"visum on arrival" in Cambodja. Pasfoto afgeven en 20 dollar + 100 Bath? ( die laatste zullen wel voor de beurs van de baas zijn). Dan door naar de volgende rij om je entry stempel van Cambodja te krijgen, Weer heeel wat minuten, een foto en vinger afdrukken van al je vingers later kunnen we verder. Nog 3 uurtjes in de bus en dan komen we eindelijk in Siem Reap aan, de tempels van Angkor komen eindelijk dichterbij!!!

Het Golden Banana is ons super leuke hotel voor de komende nachten, lekker dichtbij de tempels waar we na een heerlijk ontbijtje vertrekken voor ons eerste dagje sight seeing! Ken is onze chauffeur vandaag we hebben besloten met Angkor Wat te wachten tot morgen zodat we er met zonsopgang heen kunnen. Er zijn nog meer dan genoeg tempels in het gebied. Angkor Wat mag dan wel de een van de beroemdste zijn, ze zijn stuk voor stuk prachtig, wat een bouwwerken! Het is beter dan verwacht, het blijft verbazen. De eerste dag zien we geloof ik 5 tempels. dag 2 gaat de wekker al om 05.00uur!! We willen namelijk op tijd zijn om Angkor Wat bij zonsopgang te zien. Dat we niet met z'n 2tjes zouden zijn dat wist ik maar dit!? Er waren legers mensen onderweg om t beste plekje te veroveren. Nadat we een prima plek hadden gevonden was het wachten op de zon. Die liet het vandaag helaas een beetje afweten, jammer van de bewolking. Snel naar binnen voor de grote meute. Wat een rust vergeleken met buiten en wederom een fantastisch bouwwerk.. Het is echt enorm. Eenmaal buiten was het daar ook wat rustiger en hebben we daar nog even wat foto's gemaakt. Toen we terug kwamen stond Ken te voetballen met de andere chauffeurs. Speedy Gonzales (ja we halen regelmatig mensen in)) brengt ons naar Angkor Thom. De Bayon tempel is met zijn 216 gezichten en 54 torens een van de mooiste tempels die ik tot nu toe heb gezien. Ik val steeds in herhaling maar t is echt ongelofelijk mooi :-). We zien die dag de tempels Angkor Thom nog en houden het na al dat lopen en klimmen rond de middag voor gezien, lekker aan het zwembad liggen met een drankje is wat we doen. Dag 3 gaan we naar Beng Melea: de jungle tempel. 67 km met de tuk tuk, best een eindje maar elke km waard. Onderweg zien we ook nog vanalles: bijv met hoeveel mensen je op een brommer kunt, hoeveel spullen je erop kunt vervoeren, zelfs een man met varkens achterop,(wel dood natuurlijk) per 2 liggen ze achterop vastgebonden, zielig! Maar goed de tempel.. jaja weer hetzelfde verhaal...!! De buitenkant was oke, maar de binnenkant.. Prachtig!! Er zijn houten paden gemaakt zodat je er makkelijker doorheen kunt lopen. Overal liggen grote blokken steen die van de tempel gevallen zijn en het anders onmogelijk maken van de ene naar de andere kant te komen.
Helaas onze laatste dag in Siem Reap, we nemen morgen de bus naar de hoofdstad van Cambodja, Phnom Penh. Een busritje van 6-7 uurtjes. Erg benieuwd!

Liefs uit Cambodja!

• 22 Januari 2014 - 17:44

Conny Crijns:

Hoi Bram en Kim,klinkt al goed dit eerste verhaal!!
    Genieten maar.Kus

• 22 Januari 2014 - 17:45

Marielle En Stan:

Hee Bram en Kim ,

We volgen jullie helemaal, Stan zit al de hele middag hun reis voor te bereiden, ik krijg er de kriebels van. Maar jullie zijn er echt..... Genieten XXX Stan en Marielle

• 25 Januari 2014 - 21:32

Ria En Yvonne:

Gelukkig zitten jullie "rustig" in Cambodja, het is weer bijzonder daar, moet je straks eens kijken hoeveel varkens er op jouw fiets passen.....heel veel plezier samen,
    Groetjes van yvonne en ria

• 26 Januari 2014 - 17:32

Lynn:

He Bram en Kim,

Heel erg leuk om te lezen. Gelukkig hebben jullie geen last gehad van de protesten:),
    Nog heel veel plezier de komende tijd!

Xx

• 28 Januari 2014 - 12:09

Brenda:

Klinkt alweer geweldig allemaal...
    Ben al erg benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier nog

xxx

• 03 Februari 2014 - 12:57

Jacques:

Hallo luitjes, alhoewel lui(tjes) Echt lui zijn jullie niet. Volop genieten van elk uur van de dag en soms van de nacht. Fantastisch.
    Kim je reisverslag is weer als vanouds. Het leest zo heerlijk weg, alsof je er bij bent.

Veel plezier, Jacques