Phnom Penh, Battambang en de killing fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Phnom Penh, Battambang en de killing fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Phnom Penh, Battambang en de killing fields

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

29 Januari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Met de bus gaan we naar onze volgende halte, Phom Penh. Een uurtje of 6 -7 dan moeten we er wel zijn. Vroeg worden we door de pick-up service opgehaald. Na een hele toer langs alle hotels in Siem Reap zijn we eindelijk compleet en worden we bij t busstation afgezet, een bus met wifi En een toilet! Zou t echt? Nee natuurlijk, maar t is niet wat je verwacht; wel Wifi (dat vinden ze echt te gek hier, wat zou je zonder wifi moeten, elk hotel en elk café heeft t!) geen toilet... De bus is verder prima, maar de weg is afschuwelijk, 7 uur lang rijden over een weg die van begin tot het eind "under construction" is :-(. Hobbels, hobbels, hobbels dus. Om 16uur zijn we er dan eindelijk. Snel een tuk tuk vinden die ons naar t guesthouse brengt. Waarschijnlijk hebben we de meest drukke Cambodjaan getroffen die er is, zo druk aan het praten dat ie vergeten was dat we onderweg moeten pinnen omdat we helemaal geen geld meer op zak hadden en m dus niet konden betalen. Dus toen we er waren weer een rondje door de stad om een ATM te zoeken, natuurlijk deden de eerste 2 het niet, toen we eindelijk geld hadden, betaald en ingecheckt in het hotel kwamen we er achter dat er een ATM 3 meter van het hotel lag, tuurlijk.

In Phnom Penh bezoeken we 't Tuol Sleng museum: een voormalige school die toen de Khmer Rouge aan de macht kwam een gevangenis werd. De klaslokalen werden omgebouwd tot cellen, martel- en verhoorkamers. Toen de Khmer Rouge door de Vietnamezen verdreven werden waren er nog 7 mensen in leven, 14 mensen werden dood gevonden en zijn voor het museum begraven. 17.000 mannen, vrouwen en kinderen hebben daar vastgezeten, dit was een van de vele gevangenissen in het land. 3 jaar, 8 maanden en 20 dagen heeft de Khmer Rouge onder leiding van Pol Pot zijn gang kunnen gaan. Als je door Tuol Sleng loopt kijken 1000den paar ogen je aan. Van alle gevangen zijn foto's genomen ter registratie. Nu hangen ze in het museum en als je al die gezichten van de slachtoffers erbij ziet wordt het opeens griezelig echt. Vooral als je bedenkt dat het helemaal niet zolang geleden is dat deze waanzin plaatsvonden heeft.

De volgende dag bezoeken we Choeng Ek het grootste van de bijna 300 killing fields in Cambodja, waar de mensen die in de gevangenissen zaten naar werden afgevoerd envermoord werden. Een nederlands ingesproken audioguide vertelt ons het afschuwelijke bijna onvoorstelbare verhaal, laat ons de plekken zien waar de gruwelijkheden plaastvonden. We komen langs massagraven, schedels en botten, kleding die zelfs nu nog door de aarde waar je op loopt tevoorschijn komt. Elke paar weken verzamelen de oppassers van Choeng Ek de nieuwe botten schedels en kleding die steeds weer gevonden worden. Er is een herdenkingsmonument gemaakt waar een deel van de schedels ligt, het waren er te veel om ze allemaal kwijt te kunnen. 450 mensen hebben ze in 1 massagraf gevonden, een ander waar 166 lichamen zonder hoofd zijn begraven. Het is walgelijk dat mensen in staat zijn elkaar zoiets aan te doen. De trieste verhalen zijn gaan maar door, niet gek als je bedenkt dat 2 miljoen (van de 8 miljoen) cambodjanen zijn afgelacht door hun eigen volk... Mannen, vrouwen en kinderen, werden gedood op de meest vreede manieren die je je kunt bedenken, een hamer, metalen pijp zelfs met een tak van een palm die met de scherpe gekartelde kant als zaag diende om de keel mee door te snijden, kogels waren te duur. Ik hoef er waarschijnlijk niet bij te zetten dat dit enorme indruk heeft gemaakt.

Na Phnom Penh gaan we naar Battambang, met een mini bus dit keer, we komen er al snel achter dat de bus waarmee je gaat niet zoveel uit maakt, het gaat om de weg :-). Om 12.00 uur zijn we er al, genoeg tijd om s middags nog een tempel te bezoeken, nee we zijn nog niet tempel moe maar t zit eraan te komen ;-) nog een killing field en we gaan naar een krokodillen farm.. Bizar, ze hebben hier 600 grote echte krokkodillen die ze fokken voor export naar Vietman en China, om op te eten. Er was nog nooit echt een ongeluk gebeurd, tja behalve dat toen ze de dieren laatst eten wilde geven de hond achter 't eten aan sprong.. die was er natuurlijk snel geweest.. :-S

In Battambang zien we nog een tempel, ouder dan Angkor Wat (volgens de locals) Dan nemen we de ergste weg tot nu toe, een half uur lang door elkaar gerammeld naar de bat cave. Elke dag rond 18.00uur vliegen hier miljoenen vleermuizen uit een grot. Daar willen we natuurlijk bij zijn! Klokslag 6 beginnen ze te vliegen, eerst een paar en dan 1000den tegenlijk, hele zwermen. Nog nooit zoiets gezien! We hebben een half uur gekeken en t was nog niet opgehouden, echt heel gaaf.

Alweer de laatste dag in Cambodja vandaag, morgen vliegen we naar Laos.. heel benieuwd

• 29 Januari 2014 - 12:20

Loes:

Wat een avonturen weer!
    Hoop niet dat de bus zonder toilet een lange rit was...

Geniet ervan en veel plezier in Laos!!

• 29 Januari 2014 - 15:38

Conny:

Jee wat een heftig verhaal,dat maakt zeer zeker indruk.Heel veel plezier in Laos!knuffel

• 29 Januari 2014 - 18:09

Esther:

Jee wat een verhaal weer!
    Heftig zeg!

OP naar nieuwe avonturen!
    X

• 29 Januari 2014 - 21:44

Math En Annie:

Hoj Bram en Kimmetje.

Ten eerste ik mis je........ Het is zo stil hahahaha. de ervaringen zijn super.. geniet er van
    veel lieve groetjes math en Annie

• 31 Januari 2014 - 11:18

Diana:

Zeer indrukwekkend om te lezen, laat staan om het te zien.

Klim ze in Laos. Ben benieuwd naar jullie "Gibbon-experience"!
    Hoop dat dat vrolijkere ervaringen oplevert.

groetjes, Diana

• 01 Februari 2014 - 09:35

Dréke:

Erg indrukwekkend om te lezen! Geniet ervan en veel plezier nog!

Groetjes, Dréke

• 03 Februari 2014 - 13:05

Jacques:

Hallo Bram en Kim,

Weer een ongelooflijk verhaal. Kan je nagaan wat wij allemaal nog niet beseffen wat er zich in de wereld allemaal heeft afgespeeld en hoe goed en veilig wij het hebben. Geniet ze in Laos.

Groet pap

• 18 Februari 2014 - 22:34

Math En Annie:

Sorry. dat we niet altijd hebben gereageerd. Jullie belevenis is wel erg super. Geniet van de rest samen van jullie vakantie. En weer veilig op Nederlandse bodem.... . Veel liefs Math en Annie

• 25 Februari 2014 - 16:17

Brigitte Feijen:

gewelgige ervaring voor jullie. ik reageer wel wat laat, eerlijk gezegd was ik je adres kwijt......groetjes en tot gauw.Brigitte Feijen