Rajasthan part two - Reisverslag uit Jaipur, India van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Rajasthan part two - Reisverslag uit Jaipur, India van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Rajasthan part two

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

18 Februari 2013 | India, Jaipur

Pushkar ( holy city, with holy lake) is onze volgende halte in Rajasthan. Pushkar is een pelgrimsoord dat voor ons allebei een beetje apart voelde, aan de ene kant zo heilig als maar zijn kan, aan de andere kant zo toeristisch als Valkenburg! Dichtbij het meer is het mooi en kun je zien waar t allemaal om gaat, er hangt een sereen sfeertje . Elke goede hindu moet hier minstens 1 keer in zijn/ haar leven gebaad hebben in het heilige water. Zodra je van het meer weg bent begint het gedonder.. de eindeloze bazaar met talloze verkopers enz.
Op de tweede dag in Pushkar heb ik het al gehad met constant die 1000-den mensen om je heen, wil ik even niet op de foto, op de film, geen broek, schoenen, boeken en "god" weet wat ze je allemaal nog meer willen verkopen, ook wil ik geen heilige bloemen in het nog heiligere water gooien, niet op een kameel door het dorp rijden, niet naar de muziek luisteren die ze speciaal voor je maken, geen gras kopen om de holy cow's te voeren en zelf kiezen waar ik ga eten! Pff heel soms maken ze je knettergek hier, zelfs de honden en koeien houden hun pas in opm te zien of je niks te eten voor ze hebt, gelukkig kunnen zij niet praten.. Klinkt misschien een beetje negatief maar de drukte kan soms zo overweldigend zijn. Om de rust op te zoeken zijn we voor de zonsondergang naar een tempel gegaan, na een kleine klim heb je een prachtige uitzicht op Pushkar.

De volgende morgen gaan we naar Jodhpur de "Blue City" met de bus, Eigenlijk is het meer een rammelkast. Het zou geen overvolle bus zijn maar een private bus waarin iedereen een vaste zitplaats heeft. Prima dus, de stoeltjes waren wel wat aan de krappe kant maar ja het is tenslotte maar voor 5 uurtjes. De rammelkast vertrekt, maakt een ontzettend kabaal omdat alle schroeven en ramen in het ding loszitten en tot overmaat van ramp zit de weg vol met giga potholes.. Goed dit is het begin het wordt zometeen vast beter. Nope, het kan erger hoor, de gaten in de weg worden dieper, op een gegeven moment is de weg niet een meer verhard, er stappen om de 5 minuten hordes mensen in zodat niet alleen alle zitplaatsen bezet zijn maar er ook zo'n 30 mensen in het gangpad staan. Als er niemand meer bij past (dit duurt vrij lang, ze blijven namelijk gewoon doorproppen totdat ze ongeveer stikten) gaan ze verder met het dak. Ook al hadden we een zitplaats, het was me t ritje wel zeg. Na ongeveer 6 uurtjes waren we dan eindelijk in Jodhpur! de vreugde dat we er waren duurde niet heel lang toen de riksjarijders met zowat elkaar op de vuist gingen om ons naar het hotel te mogen brengen. Degene die uiteindelijk gewonnen heeft was niet de beste die we hadden kunnen uitkiezen maar goed uiteindelijk waren we er heelhuids. Die dag besluiten we helemaal niks meer te doen behalve lekker een boek lezen op t dakterras van Hotel Havelli. De dag daarna bezoeken we het zoveelste maar tot nu toe mooiste fort van India.

Met de trein gaan we naar Jaisalmer in het westen van Rajasthan, we hebben een ticket kunnen bemachtigen voor de sleeperclass. Ook dat is even slikken, het is nog erg vroeg 05.15 uur dus het is donker onze plaatsen zijn bezet daar liggen mensen heerlijk te tukken, het stinkt, er rent een muis langs, het raam kan helaas niet dicht dus zijn we genoodzaakt om onze slaapzakken te pakken. De trein staat vaak stil zonder voor ons zichtbare reden.. Zet mij maar in een bus.. Nee grapje, toen het licht werd, werd het ook wat minder deprimerend :-) de mensen die op onze plek lagen stapten uit, het werd warmer en we hadden alle plaats. We raakten aan de praat met een aardige Indiaase jongen die medicijnen studeert. We praten over de verschillen in culturen, kastenstelsel en hij waarschuwt ons dat de mensen in Jaisalmer anders zijn en het lijkt soms of hij zich schaamt voor zijn eigen landgenoten. 2 uur voor we aankomen staan er al mensen in de trein die je een hotel aansmeren, ongelofelijk. Gelukkig gaan ze na een paar keer proberen weg als Vicky uitlegt dat we al een reservering hebben. Aangekomen in de "Golden City" stonden ons hordes mensen op te wachtem, compleet met borden en briefjes van hotels. Uiteindelijk met een riksja bij ons hotel aanbeland.
Na 2 dagen Jailsalmer verkent te hebben gaan we op kamelensafari. Het was de bedoeling dat we in 2 uur per kameel naar het kamp zouden rijden, wat ik echter vergeten was is dat ik er dan ook echt op moest gaan zitten ;-s, sinds mijn ervaringen met paarden al niet zo denderent waren was dit natuurlijk een regelrechte ramp. Het duurde dan ook niet lang voor ik gesmeekt heb me ervan af te laten. Ik heb de overige 1 1/2 uur fijn gelopen, dat goldt ook voor de dag erna op de terugweg. 2 hele leuke dagen in de woestijn gehad, heerlijk gegeten, kampvuurtje erbij, geslapen onder de sterren, kortom het was super.

Liefs Kim

• 18 Februari 2013 - 14:32

Diana:

Hahaha, voor allen, die net zoals jij, in plaatjes denken, vind ik dit wel heel grappig
    Maar gelukkig denk ik alleen in plaatjes en zijn alle overige zintuiglijke waarnemingen uitsluitend voor jullie!

Fijne reis! ;-D

• 18 Februari 2013 - 14:43

Brenda:

Wat een grappig verhaal !! (voor ons, op een afstandje te lezen!) :)
    Misschien ga je Schinveld nog een keer missen??

xxx

• 18 Februari 2013 - 14:44

Loes:

Hahaha hilarisch!! Wij zien het helemaal voor ons!
    Geniet er nog van!

xx

• 18 Februari 2013 - 14:47

Cynthia:

Oh heerlijk Kim.....wij hebben nog af en toe sneeuw en koud!!!!!!!was weer super verhaal geniet maar van jullie vakantie. Heel veel gr van Belgie

• 18 Februari 2013 - 17:02

Conny Crijns:

Haha ik zie het voor me.Ik heb gisteren toevallig alle andere verhalen doorgelezen van je en natuurlijk ook die van het paard,dus ik zie het helemaal voor me op die kameel.Maar wat een drukte daar,kan me voorstellen dat jullie genieten van een rustig moment. Geniet ermaar weer verder van .Nog alletwee gezond tot nu toe???xxxxxx

• 18 Februari 2013 - 20:34

Milly Sligchers:

Kim, wat kun je fijn schrijven. Je bent je roeping misgelopen. Leuk om op deze manier jullie ervaringen te kunnen delen. Nog heel fijne dagen en veel plezier voor jullie. Groeten Milly

• 18 Februari 2013 - 20:55

Herma Meis:

Geweldig! Ben benieuwd naar de foto's!
    Groetjes Herma

• 19 Februari 2013 - 06:49

René:

Volgens mij verheug jij vast op die zalige rust aan de balie van het GCS

• 19 Februari 2013 - 18:29

Marie-Anne:

Haaai Kimmie,

Hahaha ik zie je al zitten op die kameel, held!! ;-)
    Wens jullie nog veel plezier!!
    Snap dat het een ver van je bed show is maar wilde je toch ff laten weten dat het gelukt is met de verf!!! :-)

Doeidoei Kussss M-A

• 19 Februari 2013 - 20:15

Renee:

Haha, leuk verslag weer. Ik heb ooit 1min op een kameel gezeten vond het ook doodeng!
    Xxx