In de woestijn... - Reisverslag uit Lima, Peru van Kim Kisters - WaarBenJij.nu In de woestijn... - Reisverslag uit Lima, Peru van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

In de woestijn...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 Juni 2007 | Peru, Lima

Laaste verhaaltje!? Jullie zijn nog niet van me af :) Ik heb weer het een en ander meegemaakt dat ik met jullie wilde delen..

Nasca

Vanuit Arequipa heb ik vrijdagavond de nachtbus genomen naar Nasca! Met 2 Zwitserse meiden die ik tegen ben gekomen in Arequipa en Jolanda een nl meisje die ik ontmoet heb in de bus, hebben we om 06.00 uur een hotel gezocht. We dachten nog even lekker te gaan slapen toen bleek dat we om 07.00 uur met het vliegtuigje meekonden om de Nasca lijnen te gaan bekijken (ja, ik zal zo uitleggen wat het is ;)! Dus even snel iets eten, niet te veel want je kan erg misselijk worden in zon klein vliegtuigje :)! Met zn 5en (wij 4 en nog een nl meneer) pasten we net allemaal in het vliegtuigje.. Erg spannend om met zon klein ding de lucht in te gaan, dus dat was misschien nog wel leuker dan de lijnen zelf.. haha.

De Nasca lijnen:

In 1927 werden de lijnen ontdekt door een Peruaan, maar er is niks mee gedaan tot een Amerikaanse geleerde in 1939 de vreemde figuren ontdekte in de woestijn grond! Het gaat om meer dan 800 perfecte rechte lijnen, 70 planten en diersoorten en vele geometrische figuren..... De meest bekende figuren zijn: de aap, condor kolibrie, orka, spin, astronaut en de hond.
Nu is de vraag natuurlijk weer.. hoe zijn ze er gekomen. Daar kan ik helaas niks over zeggen want er zijn weer heel veel theorieen op los gelaten! Alles in Peru is een mysterie haha!! De lijnen zijn namelijk van de grond bijna niet te zien en je zult ze dus echt met een vliegtuigje moeten bekijken. De figuren zijn onderveer 5 tot 30 cm diep en zijn gemaakt door de simpele techniek van zongedroogde stenen uit de grond te halen en aan beide kanten van de lijn neer te leggen.

´s middags ben ik met Jolanda een excursie gaan doen over het watersysteem van Nasca! De kanalen en aquaduct van Cantalloc. Regen is in Nasca erg zeldzaam. Daarom hebben de Inka´s een systeem gebouw om de regen van de Andes naar Nasca te vervoeren, dit systeem is dus al 1000 tot 1300 jaar oud! Een groot deel ervan is nog steeds in gebruik. Wat waren die Inka s toch slim!

Nasca is verder niet heel bijzonder dus hebben zondagochtend de begraafplaats van Nasca bezocht en zijn daarna met de bus naar Huacachina vertrokken, een oase in de woestijn :)!

Chaucilla

Dit is een eeuwenoude begraafplaats 30 km buiten Nasca. De meeste graven zijn in de jaren door plunderaars leeggehaald, dat wil zeggen de waardevolle spullen.. De mummies zijn achtergebleven en zijn netjes in 12 graftombes neer gezet of gelegd, en kunnen nu bezichtigd worden door toeristen. Een lugubere morgen.. Met heel veel mummies, skeletten en botten.

Huacachina

Klinkt leuk een oase in de woestijn maar is ook echt leuk! Met de bus naar Ica. Vanuit daar een taxi naar het 4 km verder gelegen Huacachina.
Wow, het ziet er echt fantastisch uit als je komt binnen rijden. Een oase met palmbomen, helemaal omringd met hoge zandduinen die er perfect uit zien!
Een hostal met uitzicht op de oase, wat wil je nog meer....! Eten natuurlijk :) heerlijke pizza en vooraf chocoladetaart gegeten!
Maandag om 16.00 uur gingen we met een buggie tour dan echt de woestijn in! Lekker crossen... dat gaat echt hard :). Over die hoge zandduinen heen. Achterin de buggie lagen de sandboards al klaar. Hmmm.. iets lastiger dan de meeste memsen dachten (incl ik). En na heeeel veel zand gegeten te hebben, heb ik ook het bergje dat eigenlijk voor kinderen was maar gelaten voor wat het is! Hahah. Niet echt iets voor mij dus ;). Hele mooie zonsondergang in de woestijn gezien, heb zelfs nog een handje geholpen ;).

Hoe fijn het hier ook is, het is weer tijd om verder te gaan. Dit keer gaat de reis naar Pisco. Maar een uurtje met de bus. Jolanda gaat met me mee en we nemen afscheid van de zwitserse meiden die naar Cusco gaan! Nog even en dan is het voorbij. Maar eerst nog even het een en ander bezoekn in Pisco. Dus tot snel xxxxxxxxxxxxxxx Chao Chao x Kim

  • 20 Juni 2007 - 21:57

    Menno:

    Hee liefje!!
    Je laatste berichtje?!?!
    Stoere mijd, een beetje in het zand snowboarden, als je het in de sneeuw al niet kunt..

    Tot over een paar daagjes lieve schat van me!!

    XX

  • 20 Juni 2007 - 22:01

    Menno:

    Sorry meid, meid moet met korte ei, niet lange ij..

    XX

  • 20 Juni 2007 - 22:37

    Jacques:

    Hallo wereldreiziger

    Het zit er bijna op.Zoals ondertussen gewend weer geweldige fotos en leuk, leerzaam en interessant bericht. We zullen je berichten en fotos missen maar zijn toch nog blijer je zodadelijke weer live te zien. geniet nog van de laatste loodjes en tot zondag.


    xxxxx pap

  • 21 Juni 2007 - 02:42

    Marjolein:

    Hee Kimmie!!

    Wow, wat een verhalen. Klinkt allemaal super! Dus je tijd in Cusco zit erop. Afscheid genomen van de kindjes en de Fransen :)? Mijn tijd in Bolivia was top. Bryony en Nicky zijn nog naar Sucre gekomen dus dat was heel gezellig. Nu in Ecuador. Net een jungletour gedaan vanuit Baños, helemaal fantastisch!! Gaat het met jou met je gezondheid weer oke? Hoop het. Heel veel plezier nog en geniet van je laatste daagjes!

    Kus,
    Marjolein

  • 21 Juni 2007 - 06:20

    Conny:

    Ha die Kim,ja wat moet ik nu nog zeggen,prachtige fotos van de woestijn,vooral ook met die figuren onvoorstelbaar!!!Die begraafplaats is echt een beetje luguber,vind de fotos al akelig laat staan dat ik ze in echt zou zien.Maar weer top allemaal.Geniet nog even en tot ZONDAG!!!!!!!dikke kus

  • 21 Juni 2007 - 08:25

    Floris:

    Hey Kim,

    mooie foto's van de woestijn. Jammer dat het sandboarden niet wilde lukken.
    Geniet nog even in Pisco en alvast een goede reis terug.

    Kus Floris

  • 21 Juni 2007 - 15:46

    Marie-Anne:

    Halloooo,

    Ik wilde je nog even een hele goede en veilige terugreis wensen!
    Tot snel, kusje Marie-Anne

  • 21 Juni 2007 - 18:08

    Anita:

    Hey Kim
    Wat een geweldige foto's, vooral de begraafplaats een beetje eng maar wel geweldig om te zien.
    Nou nog een paar daagjes en dan op naar kikkerlandje Nederland. Nou wij wilden jou nog eventjes een goede terrugreis wensen en wat jammer dat je verhalen nu stoppen het was zo spannend en geweldig geschreven.
    Groetjes de Janssens.
    Tot heel gauw

  • 21 Juni 2007 - 20:37

    Het Is Mij... Daan:

    Hey Kim!

    Jaaaa, gaaf hé met die buggy door de duinen crossen! Well, M´riek en ik hebben besloten Peru te laten voor wat het is en vertrekken morgen richting Bolivia. Hebben we wat meer tijd voor Bolivia, Argentinië en Chili. Vandaag nog langs het werk geweest (en je spullen meegenomen) maar helaas was Gladis er niet.... :( je zult het net zien. Miss Hoensbroek; ik wens je een hele goede reis!

    XXXD@@N

  • 23 Juni 2007 - 08:40

    Marielle:

    Hoi Kim,

    Een laatste reactie op alweer een mooi avontuur. Kim ik wens je vandaag nog een hele fijne dag en natuurlijk een fijne terugreis. Leuk om je snel weer te zien.

    Liefs Marielle

  • 23 Juni 2007 - 09:15

    Mirte:

    Heey Kim,
    Ik vond het echt super om al die verhalen te lezen!
    Dat sandboarden wil ik ook wel een keer doen, dus misschien op onze wereldreis kun je het nog een keer proberen;)?!
    Een goede terugreis en geniet er vandaag nog van!
    Hoop je snel weer te zien.
    Dikke kus Mirte.

  • 23 Juni 2007 - 23:48

    D@@N:

    Hey Kim,

    Raar, nu ik dit bericht schrijf ben jij onderweg in het vliegtuig en ben ik net aangekomen in Bolivia! Ga snel je Frakandel-Speciaal halen bij de frituur en geniet er van :), Ik moet nog een maandje wachten.... Tot spreeks in NL!

    XXXDaan

  • 24 Juni 2007 - 21:19

    Math En Annie:

    Nou kimmetje
    het is een tijdje geleden.maar druk druk>>>Fijn dat je weer snel naar huis komt. je belevenissen en wat je er hebt opgestoken . Fantasties!!We wensen je een hele goede en kleurrijke terugkeer.Em hopen dat je ons ook een beetje gemist hebt.Veel liefs Math en Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 47838

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 21 Februari 2014

T h a i l a n d , L a o s & C a m b o d j a

02 Februari 2013 - 08 Maart 2013

I n d i a

14 Januari 2012 - 11 Februari 2012

M a l a y s i a & B o r n e o

24 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

C o l o m b i a

21 Mei 2009 - 13 Juni 2009

A f r i k a a a a a a ! ! !

01 Maart 2007 - 25 Juni 2007

E c u a d o r , P e r u e n B o l i v i a

Landen bezocht: