M a c h u P i c c h u ! ! ! - Reisverslag uit Lima, Peru van Kim Kisters - WaarBenJij.nu M a c h u P i c c h u ! ! ! - Reisverslag uit Lima, Peru van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

M a c h u P i c c h u ! ! !

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Juni 2007 | Peru, Lima

Ho!a Am¡g¡tos!

Mijn laaste weekje in Cusco zit erop, mijn spullen zijn weer gepakt en ik vertrek vanavond met de nachtbus naar Arequipa.
Toch wel weer een beetje vreemd om te vertrekken na weer 5 weken een vaste plek te hebben gehad, plus dat ik het hier heel erg naar mijn zin heb gehad!

Santa Rosa

Vorige week kwam een medisch team langs om de kindjes op school te wegen en te meten, op zich niks raars en zelfs heel goed! Haha nou toch wel een beetje raar... Opeens zie ik Gladys op de eerste verdieping van het gebouw staan druk in de weer met een touw aan een paal te bevestigen, onder aan het touw werd een lus gemaakt en werd er een weegschaal met haak en katoenen zak ingehangen. Ik kon mijn lachen niet inhouden, dat is voor baby´s!!! Die kinderen zijn 4-5 jaar en kunnen prima op een weegschaal gaan staan. Zelf vonden ze het prachtig en stonden ze te dringen totdat ze aan de beurt waren!

Vrijdag was de laaste dag dan toch echt aangebroken. We hebben vandaag de kado´s gegeven die ik deze week voor ze ben gaan kopen. We ( bedankt iedereen!!!) hebben ze blij kunnen maken met een cd speler(ze hadden wel een maar die was geleend),cd´s, een krijtbord, blokken, telraam, hoepels en springtouwen voor in de pauze, puzzels, stickers, stempels voor het huiswerk en een wereldbol zodat ik ze ook kan laten zien waar Nederland ligt (heel belangrijk ;). De kids vonden het geweldig en profesora Gladys was heel dankbaar. Daan en ik hebben zelfs nog een kado gekregen als dank! Een mooie peruaanse doek, echt heel lief :). Ook had Gladys de vader van een kindje uit de klas uitgenodigd om Pisco Sour voor ons te maken, een erg sterk maar lekker drankje (om 13.00 uur ´s middags, dat kan hier allemaal)! Als ik ooit terug kom naar Peru ga ik zeker terug naar Santa Rosa, ik had me geen leuker vrijwilligerswerk kunnen wensen!


Zaterdag en zondag was het dan eindelijk zover; Machu Picchu!! Ik zal even uitleggen (voor de cultuurbarbaren onder ons ;))wat het is:

Machu Picchu,ook wel ¨the lost Inka City genoemd¨.

Machu picchu is de beste en laatst gevonden Inca site ter wereld!! Het is nooit genoemd in een van de beschrijvingen van de spaanse veroveraars en archeologen. Dus vandaag de dag worden dag worden de laatste gedwongen om te speculeren en te raden waarvoor Machu Picchu diende want er niks over terug te vinden !!!

Alleen een paar indigenous Quechas wisten van het bestaan van Machu Picchu af, totdat de amerikaanse historicus Hiram Bingham Machu Picchu in 1911 ontdekte. Bingham was eigenlijk op zoek naar de verloren stad ¨Vilcabamba¨ de laaste verblijfplaats van de inca´s en hij dacht dat ie de stad gevonden had in Machu Picchu!
Nu weten ze dat de ruines in Esperitu Pampa, veel dieper in de jungle gelegen, de resten van Vilcabamba zijn. Machu Picchu blijft een mysterieuze plaats. Nooit onthuld aan de spanjaarden en vergeten tot in de vroege 20ste eeuw. De plaats was helemaal begroeid met dikke vegetatie, Bingham´s team was genoodzaakt om het te doen met ruwe schetsen van Machu Picchu.
Hij keerde terug in 1912 en 1915 met de moeilijke taak om het dicht begroeide bos te verwijderen, toen hij ook een aantal ruines van de Inca trail ondekte.
Een peruaanse archeoloog en een peruaanse-amerikaanse deden verdere studies in 1934 en 1940-1941 maar zij en vele anderen weten nog steeds niet precies waar Machu Picchu voor diende.
Meer dan 50 begraafplaatsen en meer dan 100 skeletten werden in de loop der jaren ontdekt. Een recente suggestie zegt dat de plaats een koninklijke schuilplaats of een paleis was dat werd verlaten toen de Spaanse invasie Cusco overnam. Maar wat duidelijk is door de hoge kwaliteit van het steenwerk en de ornamentale werken, is dat Machu Picchu ooit een belangrijke plaats was voor ceremonies. En sommige zijn van mening dat het dit nog steeds is: De eerste president van het land een inheems Quechuan hield zijn inwijding hier in July 2001. Raar vind ik, want je mag niks daar, je mag niet op de stenen zitten en niet op het gras, ik begrijp ook wel waarom! Maar dan begrijp ik niet dat je daar dan wel een ¨feest¨ mag houden :(. Ik heb ook het gerucht gehoord dat de regering het aan Japan wil verkopen, het is belachelijk maar het zou me niks verbazen!

Maargoed nu mijn verhaal:

Zaterdag 09 juni:

Je moet er wat voor over hebben om een van de ¨nieuwe wereldwonderen¨ te zien. Om 05.30 uur ging de wekker! Heerlijk :( dat is zelfs voor mij erg vroeg. We (Davina en Rachel (UK) en ik) werden opgehaald en naar het treinstation gebracht. Na 4 uurtjes in de trein kwamen we aan in Aguas Calientes. Een stadje dat voor voor Machu Picchu ligt en dat alleen voor het toerisme gebouwd is. Je ziet hier dan ook alleen restaurants, marktjes en hotels en hotsprings. Maar veel tijd om te kijken hadden we niet want we gingen gelijk met de bus naar boven naar het langverwachte Machu Picchu!!
Na een steile klim (beetje overdreven ;)) die waarschijnlijk maar 5 minuten duurde was daar opeens Machu Picchu! De eerste 5 minuten heb ik alleen maar staan kijken en veeel te veel foto´s gemaakt (natuurlijk allemaal voor jullie ;)) zo mooi en indrukwekkend is het, Ondanks dat ik het al veel te vaak op foto´s en posters heb gezien was dit 10 keer beter. Daarna hebben we een 2 uur durende tour door de ruines gehad waar het bovengenoemde verhaal werd verteld! Het is echt een speciaal gevoel om door die ruines heen te lopen en je te bedenken dat hier ooit de Inka´s hebben gewoond. De bouwwerken zijn echt prachtig, en allemaal aarbeving bestendig, je ziet fantastische terassen waar llama´s overheen lopen, tempels en huizen. Gewoon een uurtje zitten en van het uitzicht genieten is dus geen straf!

Zondag 10 juni:

Omdat we heel graag de sunrise wilden zien ging de wekker vandaag om 04.30! Dit is echt te vroeg. Om 5.00 uur de bustickets gekocht, daarna gaan ontbijten en in de rij aangesloten voor de bus. Toen zagen we een man met een bord voorbij lopen dat de kaarten voor Machu Picchu in Aguas Calientes gekocht moesten worden. Paniek!!! Want die hadden we natuurlijk niet. Dus ben ik snel met die man meegerend, nog gedacht als ie me belazerd doe ik ´m wat!! Maar dat was niet het geval en had ik tot op de sol genoeg geld om 3 tickets te kopen en ben weer terug gerend. Ik had niet gedacht dat we het nog zou halen voor de zonsopgang! Eenmaal boven waren we ruim op tijd, want de zon moet eerst helemaal over de berg heen komen :)even niet aan gedacht. Ik kan je vertellen het was fantastisch :D. Opeens hangt er een hele mysterieuze sfeer! Het is niet eens uit te leggen (sorry, ik heb wel foto´s) het is gewoon prachtig!!Daarna nog even door de ruines heen gelopen en van de prachtige uitzichten genoten, besneeuwde bergen,jungle en natuurlijk Machu Picchu, wat een verschil van natuur! Als we dan toch nieuwe wereldwonderen gaan kiezen, dan vind ik dat Machu Picchu zeker een plaatsje verdiend!

Mooie afsluiting van mijn tijd in Cusco zou ik zeggen!!

Chao hasta pronto


P.s Mamma succes :)!
P.s 1 Koen alvast gefeliciteerd met je verjaardag!!
P.s 2 Oma alvast gefeliciteerd!!

  • 11 Juni 2007 - 17:32

    Conny:

    Weer genoten van je verhaal en gelukkig dat dit vrijwillegerswerk zo veel voldoening gaf,want daar doe je het toch voor,als je de kinderen dan ziet lachen en genieten.Fijn dat je ze ook spullen hebt kunnen geven waar ze daadwerkelijk iets aan hebben.Heel veel groetjes en een dikke kus

  • 11 Juni 2007 - 17:46

    Floris:

    Leuk verhaal. Mooie foto's. Ben benieuwd naar de foto's van Macchu Picchu.

    Tot snel,

    kus Floris

  • 11 Juni 2007 - 19:47

    Danielle Z:

    He hallo Kim, wat een mooie fotos weer en een leuk verhaal. Vond het wel een enge foto waar je met een been net over de rand staat, hahahah. Nou geniet je laatste weekje en tot snel!!!

    Groetjes XXX Danielle

  • 11 Juni 2007 - 20:25

    Anouk:

    Kimmiee!! Je zei vanmiddag dat je bezig was met je verhaaltje dus ben ik nu nog even komen kijken! Toen je vertelde over Machu Picchu was ik al even gaan zoeken op internet. Maar moet zeggen dat jij het veel en veel beter uitlegd hor! Misschien moet je ons allemaal maar een keer meenemen en ons rondleiden door al deze mooie gebieden!
    Die ene foto is inderdaad een beetje eng, maar vooruit ;) Ze zijn echt geweldig, ik bedoel f a n t a s t i s c h!!
    Meid, geniet nog van alles wat je gaat meemaken en doe voorzichtig zodat we elkaar snel weer zien!!
    Dikke dikke kus!

  • 12 Juni 2007 - 00:01

    Wendy:

    Hai Kim,
    ik heb weer effe tijd in de nachtdienst om te lezen, het lijkt me echt geweldig om daar te zijn, wil ik ooit nog een keer naar toe gaan als de kids groot zijn..duurt nog maar even he.
    Dat je aan Koen's verjaardag denkt...knap hoor, ik zou dat glad vergeten als ik zo ver weg was ...
    Maar goed , moet weer aan het werk

    Geniet er nog van.

    groeten wendy

  • 12 Juni 2007 - 07:05

    Diana:

    Nou Kim,
    Fatastische foto's en alweer een mooi verhaal. De tijd is voorbij gevlogen.
    Tijd om je vrijwilligerswerk bij ons weer op te pakken. :)
    Geniet nog van je laatste tijd in dit prachtige land.

  • 12 Juni 2007 - 07:53

    José Minnen:

    Wat een leuk verhaal en mooie foto's.
    Geniet van alles wat je meemaakt.
    Groetjes
    José

  • 12 Juni 2007 - 08:13

    Sjoerd Booij:

    Hey kimmie!

    Wat een fantastisch verhaal! En wat goed dat je naar Machu Picchu bent gegaan, absoluut de moeite waard inderdaad!! :) Ze gaan trouwens nog door met stemmen voor de "7 nieuwe wereld wonderen" tot 07/07/2007 dus nog even snel stemmen!!

    Prachtige fotos ook, adembenemend moet die zonsopgang geweest zijn vooral!

    Kim, ik spreek je snel weer, geniet van je tijd daar nog! Arequipa is ook prachtig trouwens.. Ook wel de witte stad genoemd geloof ik. En al die taxi's lach je je suf om, allemaal van die kleine daewoo autootjes.. :)

    Kus,
    Sjoerd

  • 12 Juni 2007 - 14:49

    Liesbeth:

    Hoi Kim, wat ziet het er allemaal weer grandioos mooi uit.Wat zal het tegenvallen wanneer je weer in ons kikkerland bent. Een heel goed verhaal ook . Wij zijn door jouw ook weer een stukje wijzer geworden mooi meegenomen dus. Heel veel Liefs en tot gauw Geniet ze Liesbeth.{ alles is hier weer een beetje normaal }

  • 13 Juni 2007 - 09:22

    José En Joost:

    Hoi Kim,
    We hebben al je verhalen gelezen en enorm genoten. Wat kun jij goed beschrijven en mooie foto's maken. Maak er nog een paar leuke weken van!

    groeten, Joost en José

  • 13 Juni 2007 - 14:12

    Monique :

    Hallo Kim,

    Wellicht ken je me nog. Een maand geleden om deze tijd was het voor ons "shop until you drop" in Cuzco. Jammer genoeg ben ik alweer lang en breed aan het werk.

    Ik volg je website met veel belangstelling en las dat je nog weer eens terug naar het ziekenhuis moest begin juni.

    Hou je haaks, hoor meid!

    Hartelijke groet van een medereiziger die het er helaas op heeft zitten.

  • 13 Juni 2007 - 15:22

    Michel:

    Hoi Kim,

    Wat leuk weer iets van je te horen/zien. Wij hebben maar een korte kennismaking gehad in Cusco (Ninôs II), want ik ben de Salkantaytrail gaan lopen, tijdens jij en Monique Cusco en omgeving hebben "Leeggeroofd" ;-))
    Ik ben erg onder de indruk van wat je allemaal gedaan en beleefd hebt.
    Schitterende foto's, mijn complimenten. Wij hadden, terug in NL, ff moeite om weer te wennen hier. Die 3,5 weken in Peru waren voor ons een onvergetelijke ervaring, voor jou zal dat na zo'n geweldige reis ook ff "slikken" zijn, bereid je daar maar op voor.
    Kom je ook nog ff naar Born als je weer thuis bent?
    Kunnen we ervaringen delen, want je snapt het zeker wel, voor 2008 staat Zuid-Amerika weer boven aan ons verlanglijstje;-))

    Groetjes,

    Michel

  • 13 Juni 2007 - 19:00

    Tonny:

    Ha die Kim de nieuwe verslaggeefster van L1??? Meid wat kun jij toch fantastisch vertellen,geniet er nog van wij houden je mams wel in de gaten.
    Heel veel groetjes en nu kunnen we weer zeggen....
    tot gauw
    Liefs Tonny en de rest

  • 13 Juni 2007 - 20:10

    Anita:

    Hey die Kim,
    helaas voor jou nog maar anderhalve week en dan terug naar Nederland. Geniet er vooral nog van want z'on reis maak je niet gauw nog een keer (of misschien toch wel). Je verhalen zijn weer heel spannend om te lezen, nou nog een fijne tijd, wachtend op het volgende verhaal en tot gauw. Je moeder heeft het gelukkig ook weer goed doorstaan en nu weer opknappen. Nou Kim tot gauw.

  • 14 Juni 2007 - 12:27

    Brenda:

    Kim, wat geweldig weer !!! super mooie foto's !!! En wat een schattige kindjes!!! Veel plezier nog !
    Tot snel!
    groetjes

  • 14 Juni 2007 - 17:58

    Florence:

    Hee Kim,
    Het is ondertussen alweer wat langer geleden dat ik een berichtje heb achtergelaten. Ik moet echt zeggen het ziet er weer schitterend uit en ontzettend lief die kids!! Ik kan me voorstellen dat je met moeite afscheid hebt genomen. Je zult zeker met heel veel plezier en fijne herinneringen op deze periode terug kijken. Ik wil je nog veel plezier wensen en verder een fijne terugreis, maar voor die tijd geniet er nog maar even van!!

    Groetjes,
    Florence

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 47834

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 21 Februari 2014

T h a i l a n d , L a o s & C a m b o d j a

02 Februari 2013 - 08 Maart 2013

I n d i a

14 Januari 2012 - 11 Februari 2012

M a l a y s i a & B o r n e o

24 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

C o l o m b i a

21 Mei 2009 - 13 Juni 2009

A f r i k a a a a a a ! ! !

01 Maart 2007 - 25 Juni 2007

E c u a d o r , P e r u e n B o l i v i a

Landen bezocht: