in Afrikaaaaaaa !!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu in Afrikaaaaaaa !!!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

in Afrikaaaaaaa !!!!

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

24 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal!

Mijn eerste berichtje vanuit Zuid-Afrika! Een heerlijke vlucht gehad. Ik mocht opeens businessclass vliegen, dus het backpack avontuur begon goed ;)!
Het is alweer 3 dagen geleden dat Anna met kwam ophalen met haar oer-hollandse (en oer-oude) beschilderde beetle! Compleet met molens en tulpen haha. Het was natuurlijk super elkaar weer te zien!! Onderweg naar het hostal kon ik de Tafelberg al zien, jammer genoeg was het wel bewolkt maar dat mocht de pret niet drukken! Gelijk begonnen met het "programma" (natuurlijk wel even gegeten en opgefrist)!
Vandaag stond Robbeneiland op de planning. Dit was een zeer indrukkend tripje. Het eiland ligt ongeveer 13 km van Cape Town verwijderd. Heel vroeger al werd het eiland gebruikt als leprakolonie. Jaren later werd het gebruikt als gevangenis waar de beroemdste gevangene natuurlijk Nelson Mandela was. Na ongeveer 30 minuten met de boot kwamen we aan het wereldberoemde/beruchte eiland. Daar stond een bus met een gids klaar die ons ging rondleiden,deze tour wordt door een ex-gevangene gedaan. Hele indrukwekkende verhalen en belachelijke regels. Zo moest familie zich een half jaar van te voren inschrijven voor een bezoek. Dit bezoek mocht welgeteld 30 minuten duren! Ook mocht er alleen engels of afrikaans gesproken worden de rest was verboden en dan te bedenken dat de meeste mensen Xhosa spraken. In dat geval mocht de gevangenen en bezoekers alleen naar elkaar staren... Politieke onderwerpen waren natuurlijk niet toegestaan.De post was ook iets dat goed in de gaten werd gehouden. Ze mochten wel post ontvangen alleen werd dan de aanhef en de conclusie aan ze doorgegeven, de rest van de brief was niet belangrijk. Met de bus kwamen we ook langs de grotten waar er kalksteen gewonnen werd. Door het felle licht van de zon op de witte vlakte zijn de ogen van Mandela beschadigd geraakt en mag de pers geen foto's met flits maken.
We mochten door de gevangenis heen lopen en hebben natuurlijk de cel van Mandela gezien.. Op 11 februari 1990 werd hij vrijgelaten. In 1991 werd de laatste politieke gevangene vrijgelaten en werden criminelen overgeplaatst naar andere gevangenissen op het vaste land.

's Avonds naar Mama Africa geweest een fantastisch restaurant met een afrikaanse band, wat kunnen ze muziek maken en dansen die mensen! Ik heb krokodil, struisvogel, kudu en springbok gegeten! Alles was even lekker. Kortom tot nu toe heb ik meer dieren gegeten dan gezien, maar gaat natuurlijk snel genoeg verandering inkomen :). Daarna was het tijd voor salsadansen (lees kijken ;)), maar dit duurde niet lang want bij mij begon de vermoeidheid toe te slaan dus zijn we maar snel naar huis gegaan.

23 mei
Redelijk vroeg weer uit de veren om naar Woodstockmarket te gaan. Hier krijg je alle soorten eten die je je maar kunt bedenken en ook die je niet kunt bedenken(neem als voorbeeld een struisvogel hamburger!) Ook bitterballen, kudu, biltong waren van de partij.
's middags Kaapstad bekeken en naar Bo-Kaap geweest.
Met een hele groep vrienden van Anna op stap geweest! We hadden geluk dames hadden gratis entree en drank deze avond dus we hebben geen 1 Rand uitgegeven! Dus is nog eens leuk :)

24 mei
Vandaag naar Guguletu geweest dit is een van de townships die in Cape Town liggen. Hier zijn we gaan eten in een "restaurant" Msoli's genaamd.Tussen de locals een heerlijke braai (bbq)gehad. Je koopt je vlees in een soort slagerij dan breng je het naar de braai en kun je het een half uurtje later gaan halen. Heerlijk gegeten en mijn ogen uitgekeken. Natuurlijk weer swingende muziek erbij dus het feestje was compleet! Nog even langs het werk van Anna geweest, we kwamen rond etenstijd dus konden we gelijk even helpen! Morgen is Anna's laatste dag en ik mag mee dus daarover later meer...

Tot zover mijn avontuur in Afrika! Ik ga weer een hoop beleven komende dagen dus ik ga snel weer wat laten horen!

Heel veel groetjes en kus Kim

• 24 Mei 2009 - 17:11

Mirte:

Oh Kim wat geweldig wat je allemaal mee maakt. Ik ben jaloers hoor! Ik moet morgen gewoon weer naar school en ben nu mijn proefwerken aan 't leren. Het is hier gelukkig wel heel mooi weer dus ik heb al lekker in de tuin gezwommen. Maarja geniet ervan daar helemaal in Afrika en ik hoop snel weer een verhaaltje van je te kunnen lezen. Nog heel veel plezier, kus Mirte

• 24 Mei 2009 - 17:52

René Mary Tummers:

Hallo Kim,wat heb je al veel meegemaakt in een korte tijd.Leuk om te lezen.Heeeeeeeeel veel plezier.We blijven je volgen groetjes.

• 24 Mei 2009 - 18:05

Stan En Marielle:

ey kim,

wat leuk dat je weer zo'n verhaal schrijft. We zitten buiten te genieten en zijn een beetje jaloers.

Heel veel plezier nog, en geniet ervan
    kusje je tante en neefje

• 24 Mei 2009 - 18:48

Jacques En Conny:

Ha die Kim,wat een belevenissen alweer!!!!Leuk om je zo te kunnen volgen.Het is weer net als vanouds alleen blijf je deze keer gelukkig niet zolang weg.Wat is eigenlijk kudu??Veel plezier,en tot de volgende story.Kus pap en mam

• 24 Mei 2009 - 20:42

Esther:

Hee Kim!
    Leukleuk zo'n verhaaltjes erbij :-)
    Echt leuk dat je laatste dag met anna mag meewerken,dat lijkt me ook wel speciaal..
    en tja verder...ben ik natuurlijk mega jaloers haha!!
    Geniet lekker!
    Kus Es

• 24 Mei 2009 - 21:01

Yvonne En Ria:

Het is weer prachtig om je avonturen te lezen, we zitten bijna ook in Afrika (qua temperatuur dan, vandaag 28gr).

Maar....wat deed je nou moeilijk in dat restaurant pas...dat je geen konijn lust!!! (grapje)

Heel veel plezier en tot over 6 weken!
    groetjes, Yvonne en Ria

• 25 Mei 2009 - 06:25

Brenda:

Wat heb je al veel gezien en beleefd...
    Geweldig hoor !!
    Heel veel plezier met de rest van jullie avontuur !!
    Groetjes

• 25 Mei 2009 - 07:20

Fanny:

Hi Kimmie

Klinkt allemaal super!
    Geniet er lekker van. We zijn hier verder niet jaloers ofzo!

xx Fan

• 26 Mei 2009 - 06:52

Diana:

Niets te veel gezegd?

Merk dat je geniet van dit fantastische land.

Heb je in Kaapstad ook al op knoppie gedruk en vinnig overgestap?

Droom langzaam weg bij je verhalen.
    jaloers?? een heel klein beetje.......
    Ben benieuwd of je nog tijd krijgt om ons te laten meegenieten van al je belevenissen.

groetjes,

Diana

• 27 Mei 2009 - 10:14

Renee:

Kimmie,

Wat heb je al veel meegemaakt in die korte tijd. Ik moet wel zeggen mijn mond valt een beetje open door wat je allemaal hebt gegeten :).
    Geniet ervan en ik wacht alweer met smart op je volgende verhaal.

Liefs X Renee