Kruger NP - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Kruger NP - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Kruger NP

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 Januari 2010 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Ik ben ondertussen alweer lang en breed terug in NL maar voor de volledigheid zal ik mijn verhaal nog even afmaken!

Voor we naar onze eindbestemming het Krugerpark gingen hebben we eerst Swaziland doorkruist, ik ben er nog steeds niet uit of dat een aanrader is.. Allereerst heb ik bijna een koe aangereden aangezien die het nodig vind om 'snachts in het donker zonder enige waarschuwing de snelweg over te steken.
Het hostel dat we in de hoofdstad hadden was dat in ieder geval geen aanrader.. We hadden ons erg verheugd om een laatste nacht goed te slapen in een fijn bed en de volgende dag misschien nog wat leuks te ondernemen voor de richting Nelspruit zouden rijden. Terwijl Anna de vlekken op de grond nog aan het filmen was ging ik al op de plank liggen die voor matras moest doorgaan. Toen lachte Anna nog omdat ze dacht dat het wel mee zou vallen.. Nou hoe we geslapen hebben dat zal wel voor zich spreken denk ik zo.. De dag erna was ook niet veel beter en zijn we maar gelijk naar Nelspruit gereden.

Kruger Nationaal park, een gebied ongeveer zo groot als Belgie. Waarschijnlijk het bekendste nationaal park van Zuid-Afrika. Het gebied dat nu Kruger heet werd het voor het eerst beschermd in 1898 toen Paul Kruger het Sabie game reserve oprichte tussen Sabie en Crocodille river. In 1902 kreeg het park en tevens "gecontroleerd" jachtgebied zijn eerste opzichter James Stevenson Hamilton genaamd. Ook hij was degene die zag wat het toerisme voor het park kon betekenen. In 1926 ging het Sabie Game Reserve samen met het Singwedzi en andere prive reservaten en in 1927 ging het park open voor publiek. Intussen ongeveer 480 km lang en hoe breed weet ik niet want ze zijn bezig om uit te breiden naar Mozambique waar nu al een gate geopend is en naar Zimbabwe.

Vanuit ons hostal in Nelspruit "Funky Monkey" genaamd zijn we om 5.30uur vertrokken naar het Kruger park. Bij de Numbi gate wachte JJ(Jujeck)onze ranger voor de komende 2 dagen op ons. We waren de enige 2 en om 7 uur kon onze prive safari eindelijk beginnen! Wat een park zeg,zo uitgestrekt en geen andere auto te bekennen.Het dierentuin gevoel waar ik opeens heel bang voor was geworden bleef gelukkig uit.
Natuurlijk regende het weer een beetje en we waren bang dat we misschien niet veel dieren zouden zien. Gelukkig waren dat zorgen om niks! Na een paar minuten zagen we kudu's een antilope soort (waarvan ik tot nu toe alleen wist dat ze heerlijk smaakten ;)). De mannetjes hebben hele mooie gedraaide horens. Imapala's hier zijn er 130.000 van in het park (daarom ook Mc Donalds van de bush genoemd :)). Om 08.00 was het tijd om terug naar het kamp om te gaan ontbijten. Hier op het kamp Pretoriuskop stonden ook de tenten waar we de komende 2 nachten in zouden slapen. In het Kruger zelf dus! waardoor je dus kans heb om nog wat dieren vlakbij je tent te zien lopen. Natuurlijk zit er wel een hek omheen met ik weet niet hoeveel volt erop dus niks aan de hand. Er was pas geleden nog een olifant in de buurt gespot, spannend!!! Heerlijk ontbeten en om 9 uur weer de auto in, gewapend met 3 tshirts, 2 vesten een pyamabroek onder mijn spijkerbroek, muts, 3 dekens en een heerlijk warme kruik tegen de kou. Inmddels was het gelukkig wel opgehouden met regenen zodat we dat meer konden zien en de zijflappen van de safaritruck omlaag konden. Na een tijdje zagen we een helicopter vliegen. Nieuwsgierig als we waren wilden we natuurlijk weten wat er aan de hand was. Het bleek zo te zijn dat ze vandaag 5 neushoorns gingen overplaatsen naar omliggende parken. Met de helicopter drijven ze de dieren dicht naar de weg zodat als ze verdoofd zijn ze nog maar een klein stukje naar de truck hoeven lopen. JJ vroeg of we mochten kijken.. het duurde even maar het mocht als we achter alle andere auto's zouden blijven. Opeens konden we de rhino in de bush zien liggen. Een van de dierenartsen kwam vragen of we dichterbij wilden kijken. Voordat hij goed en wel met zijn ogen geknippert had stonden we al naast de auto. Opeens sta je daar midden in de bush oog in oog (nou ja niet helemaal want de rhino was zwaar verdoofd) met een van de gevaarlijkste dieren van Zuid-Afrika!! Wij stonden druk foto's te maken terwijl er een stuk of 20 mensen in de weer waren de rhino bloed af te nemen, te meten en allerlei onderzoekjes te doen. Wat een gevoel zo dicht bij een wild dier. Onze dag kon zeker niet meer stuk!
1 out(letterlijk ;)) of five! Nog 4 te gaan! Al snel volgende de rest. JJ werd gebeld dat er een leeuw en leeuwin gespot waren. Snel erop af, we waren niet de enigen die dit telefoontje ontvangen hadden en heel ver weg konden we het mannetje en vrouwtje zien paren.. die kans is nogal groot want dit duurt een week lang om het kwartier. Pff je kunt het ook overdrijven! 2 out of 5! JJ's doel en dat van ons natuurlijk ook was om ze alle 5 te zien. Je kunt het je misschien niet voorstellen van zo'n joekels maar een olifant kan zich echt verstoppen in de bush. Maar gelukkig hadden we JJ bij ons ..en daar was de eerste olifant.Ik heb ze natuurlijk wel eens in een dierentuin gezien. Maar zonder hek en in de wetenschap dat ze je auto gewoon kunnen omrollen als ze daar zin in hebben word het ineens een ander verhaal.. Echt machtig om te zien. 3 out of 5 en dat nog voor de lunch.
De lunch was heel goed verzorgd. Op een soort picknick plaats hadden we het heerlijke eten uitgestald toen ik het gevoel kreeg dat we bekeken werden. En toen ik om mee heen keek zag ik allemaal kleine oogjes op ons gericht. Er zaten wel 20 aapjes ons aan te gapen. JJ was even naar het toilet en had ons gewaarschuwd dat je absoluut geen dieren mag voeren!! Nee riepen wij in koor natuurlijk niet!! Wie doet nu zoiets! Totdat we achter ons iets hoorden omvallen, die brutale aap zat gewoon van het eten te snoepen! Nou ja graaien is een beter woord misschien. Ondanks verwoede pogingen het diertje weg te jagen bleef hij gewoon rustig van zijn lunch genieten. Voordat ie dan uiteindelijk toch wegging pakt ie snel een hele zak met brood en rent de boom in, trekt de zak open en begint te eten!! De korstjes vond ie blijkbaar niet lekker want die belandde allemaal een paar seonden later op de grond. Schuddend van het lachen stonden wij dit tafereeltje te bekijken toen JJ terug kwam. Boos riep ie dat we geen dieren mochten voeren! Tja voeren kun je het toch bijna niet meer noemen.. Machteloos toekijken zou het beter verwoorden

Voordat we terug gingen naar het kamp nog vele dieren gezien oa een buffel ook een van de big 5! Nu ontbreekt alleen het luipaard nog.Om 5 uur kwamen we aan op het kamp en daar konden we gelijk de de volgende auto in voor de nightdrive! 4 uur later, hebben we redelijk veel olifanten gezien,een rhino,een jakhals en veel kleinere diersoorten. Ik ben met een enorme bouwlamp in mijn hand (die ervoor zorgt dat je uberhaupt iets kunt zien)in slaap gevallen en Anna hallucineerde zowat van de kou. Om 21 uur waren we eindelijk terug in het kamp en daar stond gelukkig een bord warm eten voor ons klaar! Daarna een heerlijk warm bad, ja echt! Gewoon luxe in bad op de camping van het Krugerpark, wie had dat kunnen denken. Daarna vroeg onze tent opgezocht want het zou weer vroeg dag zijn! Er laggen al lekkere warme kruiken klaar en het zal je misschien verbazen maar die matrassen waren de lekkerste bedden tot nu toe!

Op de zonnige tweede dag van onze nu al geslaagde safari hadden we gelijk 's ochtend al geluk, we werden getipt door een andere gids dat er 2 leeuwinnen in de buurt van Pretoriuskop gespot waren. De 2 liepen op hun gemakje over het asfalt, blijkt dat ze het natte gras niet zo lekker vinden aan hun voeten. Zo hebben we ze een hele tijd kunnen volgen en dus wel honderd foto's en een aardig stukje film later verdwenen ze weer in de bush. We wilden net gaan lunchen toen er opeens een cheetah uit het gras sprong en voor onze auto in het zonnetje ging luieren (dit is de reden dat je maar zacht mag rijden in het park) Het is het snelste landdier ter wereld, hij haalt binnen 4 seconden wel 100km p/u. Wat het extra speciaal maakt is dat er helaas nog maar 200 van in het Kruger zijn. Ongelofelijk om het snelste dier van het park even als buurman te hebben!!
Na de lunch nam JJ ons mee naar een tja wat zat ik het noemen, het leek een soort houten bunker. Hier kun je rustig op een bankje onder andere hippo's, krokodillen en allerlei vogels van dichtbij bekijken. En die krokodillen kwamen goed van pas want in St.-Lucia hadden ze het laten afweten door lekker onderwater te blijven. Op naar de laatste van de big five. Langleve de telefoon!! We werden namelijk door dezelfde gids als die morgen gebeld dat ze een luipaard gespot hadden. Hij had net een een impala in de boom gehangen, lekker gegeten en was op dat moment een dutje aan het doen onder de boom, waardoor het enige moeite koste m goed te zien en het onmogelijk was een goede foto te maken. Maar als je goed je best deed kon je m een paar keer zijn hoofd zien optillen en zijn staart zien bewegen. 5 out of 5!!! Het was inmiddels bijna tijd voor het avondeten dus zijn we rustig terug naar het kamp gereden en konden we nog even van een echte Afrikaanse sunset genieten!! Op het kamp aangekomen konden we weer gelijk aanschuiven en hebben we typische Afrikaanse kos gegeten. 'S avonds bij het kampvuur met een glaasje Amarula nog even nagenoten van ons avontuur de afgelopen 3 weken. Want morgen na onze laatste game drive gaan we richting Johannesburg om 's avonds terug te vliegen naar NL.