Durban, St. Lucia en Hluhluwe - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Durban, St. Lucia en Hluhluwe - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Durban, St. Lucia en Hluhluwe

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 Juni 2009 | Zuid-Afrika, Nelspruit

De indiase metropool Durban heeft een tropisch klimaat met jaarlijks 320 dagen zon! Het Miami Beach van Zuid-Afrika.. Maar wij hadden pech het heeft 2 dagen geregend, op een droog moment nog even geprobeerd om op het strand te liggen maar na 15 minuten kippenvel toch maar gegaan! Het weer zit ons nog steeds niet mee. Bijna alle van de zuid afrikaanse Indiers wonen hier in Durban. Zij vormen ong 15% van de bevolking van Kwazulu-Natal (een van 9 provincies). 10% is er blank en de rest is Zulu. Zulu is een van de officiele talen van Zuid-Afrika (ze kennen er 11!) Ondanks de regen hebben we ons toch prima vermaakt met het winkelcentrum "bezichtigen" ;), naar de bios te gaan, en de 2de dag naar Ushaka Marine World. Voor mij een hel op aarde met al die vreselijke vissen! Toegegeven er zaten ook wel een paar mooie tussen.

Maandag: Onze volgende stop was 260 km ten noorden van Durban. St. Lucia Greater Wetlands National park. Dit is een door de Unesco beschermd gebied. 280 km lang, 32800 hectare groot en 5 verschillende ecosystemen. Om 15.00 uur konden we beginnen aan onze 2 uur durende croc& hippo boottocht. Er leven ongeveer 1300 nijlpaarden en 900 krokodillen in de greater wetlands! Natuurlijk regende het weer, maar ja het zijn wetlands he en aangezien het water al 50 jaar beneden peil staat en de doorgang naar de oceaan hierdoor is opgedroogd, was deze regen misschien wel voor een goed doel. Met onze strandlakens (kun je ze toch nog ergens voor gebruiken;)) omgeslagen op zoek naar hippo's. Het waren er veeeel!! Hele families gezien. En weer konden we heel dichtbij komen. Vele soorten vogels gezien, ik weet alleen echt niet meer hoe ze heten.. Een hele grote vogel stond naast onze boot een vis te vangen, en 't was m gelukt ook nog! Alleen de crocs lieten het jammer genoeg afweten, die lagen lekker onder water! Dus hebben we er maar 1 tje gezien.

's Morgens ongeveer 50km gereden naar het oudste NP van Zuid Afrika Hluhluwe (je spreekt het ongeveer uit als "sjoesjloewie" en niet als hulewehulewe zoals veel mensen doen :)). Met onze eigen auto door het park heen gereden. En we hebben een olifant gespot! Woehoe!! Hij stond verdekt opgesteld maar we hebben m gezien! Echt gaaf. Ook een paar buffel, veel bavianen, andere aapjes, giraffes en zebra's gezien. Dus een hele leuke middag gehad. Vanuit hier zijn we doorgereden naar Swaziland. Bij het stadje "Onverwacht" de grens over gestoken. Eerst een stempel halen om Zuid Afrika uit te komen en daarna een om Swaziland binnen te komen. Ik zat achter het stuur en dus is Anna naar binnen gegaan, ik heb niet eens mijn gezicht hoeven laten zien! Dat gaat dus een tikje anders dan in NL! Eerste stuk over een soort omgedraaide pothole weg (dus mega veel hobbels)gereden waarna de weg gelukkig net zo goed werd als in ZA!

Ik zal nog wat foto's proberen te plaasten en we gaan morgen 2 dagen 2 nachten naar Kruger NP. Waar we 2 dagen van 8 uur game drives gaan doen en in tenten overnachten. Super gaaf!! En op zaterdagochtend nog een ochtend safari! Wij zullen goed slapen in het vliegtuig denk ik!
Tot snelxxxxxxxxxxxxx

• 11 Juni 2009 - 07:27

Diana:

Hey animalspotter,

Succes met het vinden van de Big 5 in het Kruger. Of heb je ze al allemaal al gezien?

tot dinsdag! Voor jou helaas, maar wij zitten te wachten op je mondelinge toelichting van je avontuur.