Cape Town en wijnroute - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Cape Town en wijnroute - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Cape Town en wijnroute

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Howzit?

Maandag 25 mei:
Vandaag ben ik met Anna meegeweest naar haar laaste werkdag in St-Josefs hospital geweest. Een tehuis vir chroniese siek kinders. Anna heeft 3 maanden op de afdeling Sunflower gewerkt, hier worden de kindjes verzorgt die aids in een vergevorderd stadium hebben. Hun ouders kunnen ze niet meer verzorgen daaromn wonen ze in het tehuis.
Het eerste wat me opviel toen we binnenkwamen was de geur, die ik nog herkende van de kinderafdeling in de gevangenis in Ecuador. Met als gevolg dat ik spaans tegen een kindje probeerde praten, toen ze me een beetje gek aankeek had ik het pas door :).
Gelukkig heb ik vandaag nog een handje kunnen helpen met de kindjes in bad doen, de fles te geven en helpen met eten geven.
Ik vond het heel mooi om te zien hoe dankbaar ze Anna zijn voor alle inzet,hulp en betrokkenheid.

Dinsdag 26 mei: Tafelberg

Deze 1000m hoge berg is al van veraf te zien, maar wij wilden er natuurlijk ook op! En nu dachten wij er ons mooi vanaf te maken door met de kabelbaan naar boven en beneden te gaan. Maar iedereen die we spraken wist het zeker.. We zouden er spijt van krijgen als we m niet zelf beklommen hadden. Nou ik kan je vertellen spijt hebben we gehad..dat we ons hebben laten overhalen om het toch te doen!! We zijn de Beetle naar Platteklip Gorge gereden om de makkelijkste route naar boven te nemen. Met frisse moed begonnen maar het werd alsnel zwaarder. Uiteindelijk heeft het ons 2 en een half uur gekost om boven van het mooie uitzicht te genieten. Daarna gelijk een kaartje gekocht, doodsbang dat we om een of andere reden de kabelbaan naar beneden zouden missen en naar beneden moesten lopen. Onder het lopen/klimmen/klauteren/kruipen of wat je het ook voor een naam wil geven ;) zijn we trouwens heel wat nederlanders tegengekomen en een van onze landgenoten wist daar wel een verklaring voor te verzinnen: volgens haar zijn die gewoon te krenterig om 2 kaartjes te kopen.. Nou ik persoonlijk denk dat we gewoon heel sportief zijn (of willen lijken :)).
Eenmaal beneden vonden we dat we wel een relaxmiddagje konden gebruiken. Dus zijn we naar Llandudno beach gereden een heel mooi strand en zee met metershoge golven. Op de terugweg langs Cliftonbeach en Camps Bay gereden, dit is een beetje voor de rich en famous aan de villa's te zien.

Woensdag: Vandaag was het plan om een stukje van de wijnroute gaan doen. We waren onderweg naar Franschhoek toen de Beetle er langzaam (letterlijk) mee stopte.. alweer. We waren er een beetje klaar mee dus hebben we 'm aan de kant van de weg laten staan en de taxi te gepakt naar onze eerste stop: Dieu Donne winerie. Eerst even lunchen.. Het restaurant bij de wijnproeverij bleek wel erg sjiek voor onze korte broek en jeans maar zonder auto hadden we geen andere keus. Ik heb nog nooit geluncht met zo'n fantastisch uitzicht! Overal waar je keek zag je wijnvelden in de mooiste kleuren.
De 2de stop was Chamonix een gezellige knusse wijnproeverij. Hier hebben we 3 wijnen mogen proeven/drinken :). Helaas zijn we beide barbaren op dit gebied en hebben er dus nietzoveel verstand van maar je moet ergens een begin maken!
De laaste en mooiste stop wat wijproeven betreft was Bosschendal wine estate dit ligt tussen Franschhoek en Stellenbosch en een van de grootste en bekendste wineries in de omgeving. We wilden graag een cellartour doen om te kijken hoe de wijn gemaakt wordt maar dat kon helaas niet dus zat er niks anders op dan nog maar wat wijn te proeven! Dit was natuurlijk geen straf. Heerlijk :)
We hebben de wijnen gelaten voor wat het was via een (met de taxi natuurlijk). Hier hebben we in de Dorpstraat een winkeltje bezocht dat al op de kaart stond voordat Stellenbosch op de kaart stond : "Oom Samie se winkel", dit Victoriaanse winkeltje verkoopt vanalles tussen souverniers, prullaria en antiek.
We zijn door Eva en Nicole opgehaald om door te rijden naar Spier wine state. In dit wijngebied ligt Mojo het meest sprookjesachtige restaurant dat ik ooit heb gezien! Het is namelijk een openlucht restaurant waar je van het heerlijke Afrikaanse eten kunt genieten in een boomhut! Haha ja het is net zo speciaal als het klinkt:)Je kunt het helaas niet zo goed zien op de foto. Ze hebben overal aan gedacht hier.. er liggen dekens om je warm te houden (het is winter hier!) en wordt voor je gezongen en gedanst! Kortom we hebben een onvergetekelijke avond gehad..

Donderdag 28 mei:

We zijn met onze nieuwe auto (woehoe!) naar het dorpje Simons Town gereden dat oa bekend is door Boulders Beach. Een mooi strand dat zijn naam te danken heeft aan de grote granietrotsen: Boulders. Hier leeft een kolonie zwartvoetpinguins (afrikaanse pinguins), dit is de enige pinguinsoort die in Afrika voorkomt. Het zijn er ongeveer 3000 dus je kunt ze niet missen :).Ze maken trouwns wel een hoop kabaal en ze stinken ook een beetje, maar wat zijn ze schattig om te zien. Sinds 1985 worden ze beschermd en behoord dit gebied tot Table Mountain nationaal park. Dit maakt Kaapstad dus de enige miljoenenmetropool in de wereld die in een nationaal park ligt!! Wat een leuke beestjes zijn het. Ik kan er uren naar blijven kijken maar we gingen weer verder. Nu naar het meest zuidwestelijke puntje van Afrika: Cape point. Met de Flying Dutchman (tandradbaan) wordt je naar de oude vuurtoren gebracht, deze is niet meer in gebruik omdat deze meer dan 200m boven de zeespiegel ligt. De lamp was meestal in nevel gehuld.. niet handig voor een vuurtoren. Dus hebben ze een nieuwe gebouwd veel dichter bij Cape point lag, 80m boven de zeespiegel. Na alle geschiedenis vergeet ik bijna te vertellen wat een ongelofelijk uitzicht je hier hebt! Dit is ook een punt waar je walvissen zou kunnen spotten maar helaas is het nu nog te vroeg dus hebben we er geen gezien. Je kunt niet alles hebben he ;). Ik heb nog wat foto's bij de berichten geplaatst!

Vrijdag: Laaste dag Cape Town. Nog even langs Anna's werk geweest, ze wisten niet dat afgelopen maandag haar laaste dag was, dus moesten we nog even terugkomen. Toen we binnenkwamen was alles versierd en er was een grote tafel met koekjes, taartjes, cake en nog veel meer!! Zo lief! Hele gezellige middag gehad en toen afscheid genomen.
Wat je ook nog gedaan "moet" hebben in Cape Town is een high tea in het Mount Nelson hotel.Je kijkt er je ogen uit (zelf het toilet was mooi haha)! Ik denk wel dat het een 5 sterren hotel is. En ja er waren weer underdressed (weer in spijkerbroek natuurlijk haha:). Heerlijk gegeten van de taartjes, cake en andere hapjes en natuurlijk veel thee gedronken. Leuk om een keer gedaan te hebben, maar volgende keer doe ik toch maar wat nettere kleren aan:)

Tot de volgende update.

x Kim

• 28 Mei 2009 - 16:46

Conny:

Ik vind het wel heel sportief van jullie 2 dat jullie de Tafelberg zijn opgeklommen,geeft toch een kick,dan in zo een lullig kabelbaantje!!!Goed gedaan,voor de rest hoef ik niet meer te zeggen ,geniet maar,want aan je verhalen te lezen gebeurt dat weer volop.Ik heb ook op je email gereageerd.Dikke kus Conny en pap heb ik het verhaal voorgelezen

• 29 Mei 2009 - 07:38

Edith:

Dag Kim,
    Waar zit je nu wéér? Wat leuk, Kaapstad. Je ben goed bezig zo te lezen. Al vanalles gezien.En die tafelberg op geklommen. Nu de wijn nog. Fijne tijd en ik blijf je volgen
    Liefs Edith

• 29 Mei 2009 - 17:24

Anita Janssen:

Kim geweldig dat jij dit allemaal doet en durft.Volgens mij heb je niet genoeg aan drie weken en heb je het daar reuze naar je zin. Nu nog foto's kunnen wij ook een beetje mee genieten. Groetjes en we blijven je volge in je avontuur

• 30 Mei 2009 - 14:28

Conny:

Hey Kim ,je hebt er nog meer bijgeschreven,ik heb alleen de eerste 2 stukken gelezen vandaar dat ik nog een mail kreeg.Geweldig die fotos,prachtig.Ook de beetle van Anna beschilderd,mooi.Have fun groetjes Conny

• 01 Juni 2009 - 17:53

Stan En Marielle:

we zijn weer met bewondering je verhalen aan het lezen en wat maak je in een korte tijd weer veel mee. Geniet maar weer en groetjes en een dikke kus van ons.