Op naar Borneo.. - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Op naar Borneo.. - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Op naar Borneo..

Door: Kim (en Tom..)

Blijf op de hoogte en volg Kim

20 Januari 2012 | Maleisië, Kota Kinabalu

Hi! ik hoorde dat het vriest bij jullie!? Hier is het ongeveer 35 graden, ik bedoel er natuurlijk niks mee, ik zeg het gewoon even ;-)!

Een update met een beetje achtergrondinfo:

Maleisie bestaat uit 2 delen, het peninsular (schiereiland) Maleisie en Maleisisch Borneo, het noordelijke deel van het eiland. Het grootste en zuidelijke deel is Indonesisch (Kalimantan). Maleisisch Borneo is verdeeld in 2 staten Sabah en Sarawak. Wij zijn vandaag in Sabah, Kota Kinabalu aangekomen na een vluchtje van 3 uur met Air Asia (Ryanair van Asie, dus voor mijn korte benen geen probleem en Tom had geluk dat het een korte vlucht was :-)). Volgens de LP bewijst Sabah dat er een god is.. Het zou een tropisch Eden zijn waar hij alle goede dingen in 1 eiland gestopt zou hebben .. Vanuit het vliegtuig zag het er al prachtig uit.. azuurblauwe zee... woehoe. Ben benieuwd.

Aankomst in KK was toch een beetje een domper, al was ik vantevoren gewaarschuwd, het viel toch wat tegen. Het is een understatement als ik zeg dat het niet de mooiste stad is.. Vanaf het vliegveld hebben we een paar bussen genomen om bij onze slaapplaats te komen, en het hostel was.. nou ja niet at ik verwacht had.. Inmiddels ben ik er aan gewend, het is gewoon oke. Genoeg negatief gedoe.. nu de leuke dingen!

18/01/2012
Vandaag gaan we naar Tunku Abdul Rahman NP ten westen van Kota Kinabalu, hier liggen de 5 eilandjes Palau Manukan, Palau Gaya, Palau Sapi, Palau Mamutik en Palau Sulung die samen het TARNP vormen. Met een bootje vanuit het centrum van KK kun je worden afgezet op 1.2.3. of 4 verschillendeje eilandjes.. In ongeveer 15 tot 20 minuutjes waan je je in een andere wereld.. niet slecht denk ik.. Wij kozen voor 3 eilandjes om toch een klein beetje rust te hebben maar er wel een aantal te kunnen zien. Eerst naar het eiland Sapi! De tweede naam van de bootman moet Schumacher zijn... Er lagen life vesten die we natuurlijk aan moesten. Tom vond dat stom: hij kon heus wel zwemmen.. ik zei dus al dat het waarschijnlijk meer over de "rijstijl van de man" zei dan over of Tom wel of niet kan zwemmen.. 5 minuten later wist hij dat ik het bij het rechte eind had. We zijn meer door de lucht gevlogen dan dat we het water hebben geraakt (Anna jou maag had dit ws niet overleefd :_(), maar wat kan ie varen die man ;-). We zijn veilig op het eilandje gekomen en daar ging het om. Wat gesnorkeld, gelukkig geen hele grote vissen gezien :-), wel een paar kleine met een soort zebra streepjes, ze komen we echt heel dichtbij dus heb ze een paar keer weg moeten jagen.. Dit leverde af en toe wat boze blikken op van mensen die het wel leuk vinden als ze je bijna opeten ;-)! En die onzin dat ze banger zijn voor mij dan ik voor hun kunnen ze ook wel achterwege laten, ze zijn nl helemaal nergens bang voor.. Tom is wel wat verder de zee in gegaan en heeft "finding Nemo" (clownfish) gezien! Jaloersss!! Lekker boekje gelezen en wat rond gedobberd, dat was lang geleden dus heb er heel erg van genoten! Het volgende eiland was Manukan.. zelfde verhaal behalve dat Tom tijdelijk zoek was, hij was waarschijnlijk door het snorkelen de tijd vergeten en heeft daardoor iedereen van z'n stoel gekregen om 'm te zoeken.. What else is new! Nadat ik 'm heb opgehaald bij gevonden voorwerpen zijn we naar het laatste eiland Mamutik gegaan en daar hebben we nog even geluierd tot we werden terug gebracht naar KK. Heerlijk gegeten in een Spaans restaurant (ik probeer de rijst stiekem zo lang mogelijk voor me uit te schuiven merk ik :-s)

Kinabalu Park:
Change off plans.. op weg naar het busstation zouden we nog naar de "tip op Borneo" gaan en daar overnachten. We hadden al uitgecheckt en onze spullen op laten slaan.. Daar aangekomen bleek de bus pas over 3 uur te vertrekken, dat is natuurlijk zonde van de tijd dus daar wilden we eigenlijk niet op wachten. En hele "dure" taxi was ook geen optie voor de 3 uur durende rit, dus wat doe je dan? Er waren wel mensen die naar Kinabalu park gingen dus besloten we met hen een " teksi" te delen en mee te gaan. 88 km en anderhalf uur rijden. Ook deze teksi chauffeur hield van een beetje doorrijden :-o, No problem everything is going to be fine! Hij heeft ons alle auto's aangewezen van wie hij vond dat ze niet konden rijden en volgens hem van de weg gehaald moesten worden haha. Heel anders dan in zuid-amerika betaal je hier de afgesproken prijs zonder dat ze steeds voor meer zeuren en je steeds opnieuw moet gaan discussieren, hele aardige mensen dus! Zo toeteren ze hier ook niet als ze boos zijn, maar als ze bekenden of "friends" tegenkomen, veel gezelliger dan bij ons ;-). Er wordt overal volop getoeterd! Volgens Tom is dit het Facebook zoals wij het bij ons kennen haha!
Aangekomen in Kinabalupark samen met 2 Deense meiden een trail gaan lopen. Hmmm beetje lastig op mn slippers maar ja we hadden eigenlijk andere plannen dus weinig aan te doen dan gewoon zorgen dat je niet valt. Het is gelukt!! Lekker stukje gewandeld in het Park waar Malaysia's eerste Unesco world heritage site ligt, de hoogste en 9 miljoen jaar oude berg mount Kinabalu. Op de weg terug, met dezelde teksi die zo aardig was 3 uur op ons te wachten, nog gestopt voor een heerlijk bakje gebakken bull (stier), lokale speciaiteit en echt overheerlijk! 's avonds heerlijk gegeten aan het water.. weer geen rijst..en nu lekker slapen. We moesten helaas wel weer terug naar het stomme hostel waar we vanochtend uitgecheckt hadden omdat onze plannen veranderd waren en nergens anders plaats was om te overnachten..

De 21ste nemen we de 'bas' naar Sandakan. Ritje van 6 uur samen met de Deense meisjes die we ontmoet hebben en toevallig genoeg op dezelfde dag met dezelfde touroriganisatie de jungle in gaan! Spannend!! Tot snel!

Cheers! x Kim

• 22 Januari 2012 - 09:01

Jacques En Conny:

wat een leuk verhaal !!!Toch blij dat je Tom hebt gevonden bij de gevonden voorwerpen-haha.Handig zo''n afdeling!!! Ben benieuwd hoe het is in de jungle-Marielle was jaloers. Kus

• 22 Januari 2012 - 10:57

Anna:

Mooi verhaal kimmie, maar NOG een mooier pakkie wat je aanhebt ;)

• 22 Januari 2012 - 11:02

Marielle:

hee allebei, echt leuk om jullie reis te lezen, er komen weer allerlei herinneringen naar boven. een kllein detail, de visjes worden steeds groter maar wel minder agressief. op de eilandjes bij kk werden we zelfs gebeten door de vissen! heel veeel plezier bij uncle tan en doe ze maar de groetjes...

• 22 Januari 2012 - 13:00

Herma:

Hoi Kim en Tom,
    Prachtige verhalen en foto's !
    Het is weer een genot om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Je komt toch wel niet in dat paarse pak werken he? Hooguit misschien met carnaval. Veel plezier nog!

• 22 Januari 2012 - 13:20

Tonny Teheux:

Nou Kim zo te zien en te lezen hebben jullie het reuze naar jullie zin.
    Geniet ze nog en misschien is voor Tom een halsband met ketting een optie???? hahaha
    Groetjes xxx

• 22 Januari 2012 - 17:11

Jeroen:

Om jaloers van te worden. Mmmm ik zou graag willen ruilen. Zuid-oost Azië is gewoon prachtig.

• 22 Januari 2012 - 17:47

Teja:

he Kim klinkt geweldig allemaal.
    een vriendin van mij woont in Kuala Lumpur, heeft ook al vaak gezegd dat het daar zo mooi is, geniet ervan samen met je broer.

• 22 Januari 2012 - 18:35

Math En Annie:

Wat een verhaal alweer!!
    Gelukkig dat je.. je broertje op de R.D.4 kon ophalen. Ha Ha.

Wij zijn gisteren Avond naar toneel geweest.
    Het heet, 'Knatsj Gek"
    De tranen liepen bij Math over de wangen, Was heel erg gezellig.

We kijken uit naar jullie volgende ervaringen,
    Heel veel lieve groetjes van ons Math en Annie

• 23 Januari 2012 - 14:37

Brenda :

Kim, wat is er met je aan hand ?!?!
    Je eet gekke dingen... Je gaat snorkelen tussen de vissen.. Maleisie doet je goed...!! ha ha....
    Have fun!

• 24 Januari 2012 - 10:58

Renée:

Hahaha! Was weer leuk om te lezen! Die Tom! Ben echt benieuwd naar jullie jungle verhaal!
    XXX

• 24 Januari 2012 - 19:22

Loes:

Hilarisch geschreven weer! Geweldig!
    Geniet ervan!

• 24 Januari 2012 - 19:27

Loes:

Hilarisch geschreven weer! Geweldig!
    Geniet ervan!

• 26 Januari 2012 - 19:18

Cynthia........:

wat een verhaal ...geweldig en nog heel veel plezier samen met Tom in mijn land!!!!!!! spannen om te wachten voor de volgende verhaal xx