Kuching & Langkawi - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Kuching & Langkawi - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Kuching & Langkawi

Door: Kim (en Tom..)

Blijf op de hoogte en volg Kim

05 Februari 2012 | Maleisië, Kuching

Hallo allemaal!

Bedankt voor alle leuke reacties! En als sommige van jullie er zelfs een beetje bij kunnen wegdromen is het helemaal mooi, dan zijn jullie er toch een beetje bij!

Vanuit Semporna hebben we de nachtbus genomen naar KK , duurt 10 uur maar als je slaapt merk je er vrij weinig van ;-)! Je krijgt een flesje water voor onderweg, een slechte film met hillarische ondertiteling, wat een grapjassen die aziaten ;-) en genoeg beenruimte dit keer. Om 08.00 uur hadden we onze vlucht vanuit KK naar Kuching, Sarawak, de andere staat van Maleisisch Borneo. De stad Kuching is een verademing ten opzichte van de rest van de steden op Borneo. We hebben een leuk guesthouse gevonden in het centrum en dichtbij het waterfront waar de winkels en restaurantjes liggen.

Bako NP is Sarawak's oudste nationaal park, een schiereliand gelegen aan de zuid-chinese zee. Hier zou je ervan verzekerd zijn de proboscis monkey (neusaap) van dichtbij te zien! Het plan was met de bus van 7.20 uur naar het NP te gaan, er stond wel al aangegeven dat de bussen niet erg op tijd en betrouwbaar waren. Dit klopt helemaal. De eerste bus kwam pas om 8.20uur en het leek erop dat de chauffeur niet zo veel zin had vandaag dus daarom maar een uurtje later op t werk verschenen was. Na 50 minuutjes in de bus, moesten we ons laten registeren en daar wachten de bootjes die je naar t park brengen. De heenweg was al prachtig, heel anders dan Sabah. Je vaart langs stranden, mangrove en reusachtige rotsformaties allemaal bedekt met prachtig groen! Bij de jetty wordt je afgezet en je spreekt met de bootman af wanneer hij je weer komt halen.. er is hier geen charterdienst dus geen afspraak geen bootje :-). Voordat je kunt gaan wandelen moet je je weer ergens anders inschrijven en doorgeven welke trail je wil gaan lopen (al betwijfel ik tenzeerste of ze komen zoeken als je niet terugkeert ;-), voordat we die 500m gelopen hadden naar het registratiecentrum zagen we de eerste neusaap al door de bomen slingeren! Check! Om te beginnen maar even een oefentochtje gedaan, een trail van maar liefst 800m!! Hier staat een uur voor.. Dan denk je misschien dat kan sneller, ja dat kan idd maar het is niet zo makkelijk als het lijkt. We hebben ons wat afgeklauterd en daarbij was het ook nog extreem warm. We hebben die 800m in een half uurtje gedaan denk ik, je komt uit bij een prachtig strand met een fantastisch uitzicht en mooier nog.. er was helemaal niemand! Op de terugweg was het als het mogelijk was nog warmer en nog vermoeiender. Dus na de lunch -rijst- heb ik besloten het voor gezien te houden. Een echte doorzetter ben ik toch he!? ;-) maar ja t blijft ook een beetje vakantie. Tom heeft zich nog lekker uitgesloofd door een trail van een paar uur te gaan lopen. In die tussentijd ben ik een stukje over het strand gaan wandelen en opeens zit er ongeveer op 3m afstand een neusaap. Wow wat zijn ze lelijk haha! Natuurliijk was de junglemaffia (macaquen) ook weer in de buurt, ze zijn erg agressief dus ik durfde niet te dichtbij te gaan. Maar ja ik kon de kans natuurlijk ook niet voorbij laten gaan dus ben ik via de andere weg teruggelopen naar dezelfde plek en kon ik de neusaap zonder ongewenste gasten bekijken! ik denk dat ik daar ongeveer een kwartier in mn eentje van heb kunnen genieten.. Toen was het gedaan met de pret.. Japanners.. En nee ik zie echt het verschil niet tussen alle nationaliteiten, maar ze hadden zo verschrikkelijk overdreven grote camera's met statieven en een joekel van een filmcamera bij zich dat t bijna niet anders kan ;-).. Ze snapten alleen niet dat je dan het beste zo min mogelijk lawaai kunt maken.. dus hij was er snel vandoor haha. In totaal hebben we er zeker 10 kunnen zien, meer dan ik had durven hopen! Omdat het zo mooi was hebben we besloten dinsdag weer naar Bako te gaan. Er zijn zoveel verschillende trails die je kunt doen dat je er best een week kunt doorbrengen. Op de terugweg met de boot kwam Tom's wens nog even uit.. er lag een krokodil op de rivierbank, de bootman was zo vriendelijk op even te stoppen zodat we m goed hebben kunnen zien voordat hij weer terug t water in ging! We hebben tot nu toe erg veel geluk met het aantal diersoorten dat we op Borneo hebben kunnen zien!
Dinsdag: Vandaag was ik iets sportiever ingesteld en dacht doe eens gek, we lopen 2,6 km .. (enkele reis) hier stond maar anderhalf uur voor. Hmmm verdacht.. misschien was de korte route die we gister gedaan hebben niet de makkelijkste. Waar! De Kecil trail die we vandaag gelopen hebben was afwisselend steile en vlakke stukken dus veel beter en leuker te lopen. Het werd wel wat glad toen het ging regenen maar dat hoort er ook bij en t was een erg leuke tocht. Aan het eind van de trail kom je uit op een cliff en ja ik val steeds in herhaling maar weer een ongelofelijk mooi uitzicht! Terug zijn we het eerste stuk samen gelopen en net iets over de helft is Tom een trail naar de watervallen gaan lopen en ik kon op mn gemak terug. De terugweg heeft ie uiteindelijk in 45 min terug gerend (hier staat 2,5 uur voor) waarom? Gewoon het duurde m te lang. Precies :-).. daarom was ik maar al eerder terug gegaan, ik heb die ambitie nou eenmaal niet haha. Er leven drie soorten apen in Bako en net voor we naar huis gingen heb ik de laatste soort de silver-leaf monkeys ook nog kunnen zien. Grappige zilvergrijze aapjes met een kuifje. Als je aan het lopen bent is het t beste om gewoon te kijken waar je je voeten neerzet om te voorkomen dat je de jungle van heel dichtbij ziet.. dus heb je meer kans om wildlife te spotten als je gewoon ergens rustig zit en tja daar was het natuurlijk allemaal om te doen haha! Even voor 4 waren we terug zodat we de bus van 4 nog konden nemen.. die van 5 schijnt soms niet te komen en dat is de laatste van de dag.. Tja we hadden t wel kunnen weten die van 4 kwam ook niet.. Dus toen er een taxibusje (we waren inmiddels met z'n 10-en) kwam waren we maar wat blij dat we allemaal konden instappen en voor dezelfde prijs terug naar Kuching gebracht werden. De chauffeur had opeens wel heel erg veel haast om ons allemaal ik dat busje te krijgen, toen we eenmaal zaten begrepen we waarom, hij was net een paar minuten voor de grote bus gearriveerd en had dus al zijn klanten voor zijn neus weggekaapt. Toen we wegreden en t halve dorp stond te juichen konden we wel zien dat dit zeker niet de eerste keer was dat ie dit grapje had uitgehaald ;-)! Tijd om weer verder te gaan. Dit keer een vlucht naar Kl, waar Nuria (een vriendin van Tom) al op ons stond te wachten. Bij toeval kwamen we de Deense meiden nog tegen dus een leuke reunie voordat we ons vliegtuig naar Langkawi moesten halen!

Langkawi, weer een paradijselijk eiland van Maleisie. Helaas zijn we ondertussen een beetje verwend ben ik bang, en leek Langkawi naar alle rust op Borneo een beetje het Salou van Maleisie te zijn. Compleet met een heel groot aantal Nederlanders, souveniershops en westers eten (dat laatste is natuurlijk nooit een probleem voor mij!. Nou ja we hebben de dag na aankomst een heerlijke dag op het strand doorgebracht, dus niks te klagen lijkt me ;-)! We besloten nog een dag te blijven en hebben een islandhopping tour gedaan. Het hopping gedeelte omschreef meer de manier waarop het overvolle bootje zich over het water bewoog dan iets anders haha. We hebben (samen met duizenden andere) een freshwater lake bezocht. Gezien hoe ze eagels voeren. Dit was vreselijk, ze mikken gewoon een bak kip in het water..en iedere boot doet dit, dus je zult begrijpen dat ze na kilo's kip niet eens meer de moeite nemen het op te eten.. ik stond echt met mn mond vol tanden en dit keer niet omdat het zo leuk was maar van verbazing. Nadat we gewend waren dat ze ons op Borneo er bewust maakten dat je dieren niet mag aanraken en absoluut niet mag voeren, om niks te verstoren voelde dit natuurlijk heel erg verkeerd!! Na nog een strandje bezocht te hebben waar je zou kunnen snorkelen, maar dit vandaag niet kon, was het feest compleet!

We houden het voor gezien hier op Langkawi en gaan nu door naar de Cameron highlands! Ons laatste weekje is helaas alweer aangebroken maar we gaan er nog even van genieten voor we terugkeren naar de kou! Tot snel! liefs van Kim

(@eddy, nee volgens mij kan Tom idd niet schrijven, maar daardoor kan ik lekker vertellen wat ik wil haha)

• 05 Februari 2012 - 09:42

Jac En Conny:

weer leuk om te lezen.Wat een foto van die neusaap die rechtop zit-haha.Nog een weekje genieten en dan vind ik het toch wel weer leuk dat jullie naar huis komen.Veel plezier en tot zaterdag.xxxxxxxxxxxxxxx

• 05 Februari 2012 - 21:00

Math En Annie:

Goede Avond Kimmetje en Tom.
    Het weekend is alweer voorbij, En het was heel gezellig, Zijn naar Vlaardingen geweest, Van Jasper hebben we echt genoten, Heerlijk ventje. Jullie verhalen zijn ook heel bijzonder
    Spannend wat jullie allemaal mee maken, Prachtige Foto's.. De Expositie voor het Centrum zal wel heel bijzonder zijn, We zijn ook weer blij als jullie. Op Nederlandse bodem zijn, Veel liefs van ons Math en Annie.

• 07 Februari 2012 - 12:52

Brenda:

Wat een mooi verhaal alweer ! En idd super leuke foto van die zittende aap... ha ha..
    We missen je!! Dus geniet van je laatste weekje, maar wij zijn wel weer blij als je terug bent !!
    (yvonne heeft hard gewerkt aan de reizigersconsulten, dus er is genoeg te doen als je terug bent)
    Liefs xxx

• 08 Februari 2012 - 19:38

Anke:

Ha Kim en Tom,
    Van jullie moeder hebben we de link naar je blog gekregen, superleuk om te lezen! Die neusaap is echt hilarisch, haha.. echt lelijk!
    Geniet nog! xxx Anke

• 08 Februari 2012 - 21:16

Yvonne:

Hoi Kim en Tom,

geniet nog lekker van jullie laatste dagen in Maleisie, toch wel vlug gegaan....vergeet de zon niet mee te nemen, helaas geen elfstedentocht hier (bijna), maar doe toch de winterjas maar aan als je uit het vliegtuig stapt. Groetjes, Yvonne