In the jungle.. the mighty jungle - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu In the jungle.. the mighty jungle - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

In the jungle.. the mighty jungle

Door: Kim (en Tom..)

Blijf op de hoogte en volg Kim

28 Januari 2012 | Maleisië, Sepilok

Hi there!

Eindelijk is het zover.. We gaan met naar Uncle Tan naar the jungle on the Kinabatangan river! De rivier is 560km lang en beste plek in Sabah om wildlife te spotten. Vanuit KK zijn we met de bus in 6 uurtjes naar Sandakan gereden. Omdat het chinees nieuwjaar is de 23ste, zijn veel bussen vol en vertrekken we ipv om 08.00u om 10.30u. Maar we hebben ons prima vermaakt met mensen kijken, liedjes zingen (Tom), slapen (Kim) en lezen.. De busrit was prima, lijkt lang maar je kunt film kijken (al zou het dan wel goed uitkomen als je een beetje maleisisch spreekt ;-) of hele goede ogen hebt om de subtitels te lezen), van het prachtige uitzicht genieten, eindeloze palm plantages, hutjes en natuurlijk de entousiast zwaaiende mensen.. Minpuntje..ze hebben hier de airco uitgevonden en zijn er denk ik zo trots op dat hij op standje vrieskist staat, dus het is heel koud binnen en ja als je dan buitenkomt val je bijna om van de hitte.

Aangekomen in Sandakan gelijk een teksi naar Sepilok gepakt waar Uncle Tan's hostel ligt, we hadden geen reservering dus even afwachten of er plaats was.. Alles was donker, een paar minuten later kwam er eens iemand kijken.. er waren geen gasten dus er was plaats zat om te overnachten. Misschien doen ze het om de mensen alvast een voorproefje te geven voor de jungle.. back to basic zeg maar. We kregen ook avondeten en ja daar is ie dan eindelijk: rijst! Best lekker zelfs :-). Kennisgemaakt met de 2 anderen die ook meegaan morgen, leuke mensen uit Frankrijk . Dus we zijn met z'n 6 en! Lekker vroeg naar bed. Midden in de nacht worden we gewekt door een oorverdovend kabaal! Regen in Borneo op een golfplaten dak!!! Zo ontzettend hard! Ik kon mezelf niet meer horen denken :-) en was dus wakker om 6.00... !!!!

Om 8uur op, ontbijten en om 9 naar het Sepilok rehabilitatiecentrum voor onze harige vrienden de orangutans te ontmoeten!! Orangutan betekend zoveel als 'man of te wild' en hun DNA komt voor 96,4% overeen met dat van ons! Ik had een speciale foto bij me om ze te laten zien.. ;-) maar dat ging helaas niet .. ze zaten wat ver weg. Na een hoop gedoe.. jawel tuurlijk mag je de rugzak meenemen en dan.. het is absoluut verboden je rugzak mee naar binnen te nemen, dus terug naar de lockers, rugzak erin gelegd die je duidelijk niet mee mag nemen (want dat staat op ongeveer 20 borden aangegeven) konden we eindelijk naar binnen. En ja hoor.. na 100m zat de eerste in de boom! Wat super om te zien! Ze zijn echt groot, zitten je rustig vanuit de boom te observeren. We hebben er uiteindelijk 5 gezien, geen slechte vangst denk ik. In dit centrum worden sinds 1964 zieke, gewonden of baby aapjes opgevangen en verzorgd om vervolgens weer uitgezet te worden in het wild. Om 10 uur is het voedertijd en heb je de meeste kans om ze te zien.. Ze zaten dan ook voor onze neus heerlijk te eten.

Voor de lunch weer terug naar Uncle Tan's place, rijst :-). Anderhalf uur in de bus en ongeveer een uurtje op de boot later komen we aan op het kamp, in de rimboe! We hebben onderweg nog het geluk gehad dat de 'bootman' iets gespot had! Opeens stopt de boot, vaart naar de kant van de rivier en hij wijst.. recht voor onze neus zit doodleuk een orangutang in een boom (ws zijn lunch te eten).!! Echt maf! Hij zat naar ons te kijken en wij natuurlijk met zijn allen met open mond naar hem, vlak voor hij ervandoor ging gaf ie nog een showtje weg door eens flink door de bomen te slingeren! Zo ongelofelijk mooi is het om dit te zien ik werd er gewoon helemaal stil van.. (ja ik ;-)) We hebben er 1 in het wild gezien! Beter kan natuurlijk niet! Yes. Een stukje verderop konden we nog net zien hoe een krokodil die lekker lag te zonnen terug het water in glipte! Een perfect begin dus van onze 3 dagen bikkelen in de jungle!
Daarna worden we weer even met beide benen op de grond gezet! Wow het kamp is.. echt eh.. back to basic. Op de site stond al ..We would like te remind visitors that the camp is not exactly the hilton.. helemaal waar! Het kamp bestaat uit een aantal hutjes met matras en klamboe, een eethut en last but definetly not least.. de "badkamer en het toilet". Ongeveer 150 meter van de hutjes af.. Leuk voor 's nachts ;-). Lees 4 grote bakken met geel water= de douche.. en 4 genummerde toileten, dit bleek achteraf heel fijn zo weet je nl precies in welk toilet de spin zit ;-)! en kun je dat even aan de rest doorgeven. Dus voor je naar de wc gaat vraag je even in welk toilet wat gespot is, heel handig. Nadat we alles uitgebreid bekeken hadden kregen we een briefing over de komende dagen. Op het programma stond een night rivercruise, een morningcruise, een wandeling in de morgen, lunch, een namiddag rivercruise en avondwandeling! En .. een bonus voor de ochtend erna als we niet genoeg dieren konden spotten. De night rivercruise.. om 9 's avonds in het aardedonker de boot op. Spannend dus! Wat hebben we gezien: een slapende leguaan, kikkers.. en de ogen van een krokodil.. die reflecteren rood als je er met een zaklamp op schijnt. Dan gaat je hart wel iets harder kloppen. En als de boot er dan met een rotvaart opaf gaat.. stop je ook nog even met ademen haha. Gelukkig heeft ie zich niet meer laten zien.. Nog even genoten van de ontelbare sterren, prachtig! De tocht was spannend maar in de rimboe slapen is ook weer iets aparts! Een matrasje en een klamboe that's it. Toch best goed geslapen, ondanks de jungle geluiden, de ratten en de spinnen. In de morgen om 6 gewekt, om half 7 de morningriver cruise.. Lekker wakker worden op een bootje met het meest fantastische uitzicht en alleen maar jungle geluiden om je heen.. wat wil je nog meer. Dieren zien natuurlijk ;-). We zagen de leguaan weer die lag nog steeds te pitten.. een orangutan, een prachtige blauwe volgel de kingfisher, long tail macaque oftewel "the jungle maffia" genoemd .. niet voor niks natuurlijk. Ze zitten overal en ze breken de tent af met z'n allen. Hele bomen vol! Terug op het kamp kregen we het lekkerste ontbijt ooit.. pannekoekjes, gebakken banaan, brood met ei.. iedereen heeft zitten eten of z'n leven ervan hing! De jungle wandeling .. voor mij helaas een ware marteling.. ik ging met ongeveer 70 muggenbeten naar de jungle dus ik was er al bang voor .. ik werd echt levend opgegeten. alle repellents geprobeerd maar niks hielp dus ik moest er aan geloven. Ik was dus not amused dus heel blij dat we naar 2 uur weer op het kamp waren Lunch.. rijst.. misschien hadden we daarom wel zo bij het ontbijt zitten snaaien ;-) in de middag is er niks gepland en mag je je tijd zelf invullen. We zijn met een hele gezellige groep dus we hebben ons prima vermaakt. Om 5 is t tijd voor de middag rivercruise en nu hebben we de meeste kans om de proboscis monkeys te zien, oftewel de neusaap, die alleen op Borneo voorkomt. Eerst nog een orangutan gezien, ongelofelijk hoe snel de gidsen de dieren gespot hebben, zelf zul je weinig vinden .. Daarna hebben we ze gezien.. de neusapen! Redelijk grote apen met een dikke buik, dikke staart en natuurlijk een hele grappige grote neus. Ze slingeren als wilde door de bomen dus een foto maken is niet echt gelukt.. De nachtwandeling was ook heel leuk, veel vogels van heel dichtbij gezien.. ze zitten op een tak en vliegen niet weg.. ze kunnen je namelijk niet zien, dus zolang je ze niet aanraakt vliegen ze niet weg! Nog kikkers, spinnen (en vast nog veel meer waarvan we niet wisten dat het er zat) gezien.
Nadat we de tweede nacht ook overleefd hadden, kregen we toch nog de bonus rivercruise op de dag van vertrek ondanks dat we heel veel hadden gezien. Nice!Weer lekker wakker worden op de boot.. Hornbill vogels gezien, zwart, ontzettend groot met een hele rare gekleurde snavels! Ook hebben we de leguaan weer gezien die lag te "slapen ' begin langzaam te denken dat ie toch stiekem al t hoekje om was (;-)), hij lag er al 3 dagen..
Weer heerlijk ontbeten, same same. Hierna afscheid genomen van de super leuke staff en weer terug naar de bewoonde wereld. Wat een ervaring, echt genieten! Op naar Semporna voor ons volgende avontuur, met een helehoop vissen :-(.

Tot snel liefs Kim

• 28 Januari 2012 - 08:19

Jac En Conny:

Hallo Kim en Tom,wat een belevenis in de jungle-wat een genot om te lezen dat jullie zoveel hebben gezien,shit van die muggenbeten want dan zijn er echt veel!!Succes met de vissen Kim!!Ik dacht dat jullie nog maar een week wegbleven maar nee hoor nog 2wk te gaan-geniet ervan.Fijn dat die geheimzinnige beller net op het juiste moment belde!!!

• 28 Januari 2012 - 10:12

Mirte En Koen:

Super zeg! Ik ben wel heel jaloers dat jullie de neusapen (Dutch Monkeys!) wel gezien hebben. Jammer dat ze niet op de foto staan. Geniet maar van de vissen, ze zijn prachtig! Vooral de Finding Nemo's ;) Deze kun je ook vangen in je handen. Nog heel veel plezier. Kus

• 28 Januari 2012 - 11:23

Mary & Rene :

Wat een reis Kim !!!!
    zijn wel stik jaloers
    Boeiend verslag

• 28 Januari 2012 - 11:28

Wilco En Renée:

Zo daar wordt je echt meteen jaloers op! Jullie hebben echt mooie dingen gezien. Ik (Renee) Ben alleen niet jaloers op het slapen, ieks dat is echt je verstand op nul zetten. Lekker nog 2weken genieten!!! XXX

• 28 Januari 2012 - 12:17

Es:

Wauw wat een super avontuur!!! Lijkt me geweldig om mee te maken!!! Geniet er nog lekker van :-)

• 28 Januari 2012 - 14:59

Math En Annie:

Nu Kimmetje en Tom,
    Een heel verhaal hé,Fijn dat je af en toe het toch vertaald, We zijn niet zo goed in Engels, HaHa, Maar als we verder leesde begrepen we het wel.We vinden het heel erg knap dat jullie in het ourwoud durven te slapen, Met al die spinnen en ongedierte, De rillige lopen me al over de rug,En zou slaaploze nachten hebben.HiHi.Ook fantasties met die Apen,En die vissen dan,kun je er niet wat meenemen, Heerlijk in de oven.Citroentje,knoflook,en verse kruiden, Wat een belevenis allemaal. We kijken weer uit naar jullie volgende verhaal, Veel lieve groetjes, Math en Annie

• 29 Januari 2012 - 12:39

xxx

• 29 Januari 2012 - 13:03

Stephanie:

Hey Kim.......:-)
    Wat hebben jullie het leuk in het prachtige maleisië.
    In Langkawi zijn wij naar pentai chenang gegaan, echt een touristenplaatsje aan het strand. Vanuit daar hebben wij een scooter gehuurd en het hele eiland rond gecrost...was super leuk.
    Nog heel veel plezier daar.
    Liefs Stephanie

• 29 Januari 2012 - 20:50

Marielle:

hoi kim en tom,

Lekker bedje he in de jungle! Nu in semporna, ben benieuwd naar jullie verhalen over de onderwaterwereld. Genieten xxx

• 30 Januari 2012 - 07:59

Priscilla:

Zo jaloers!! Super leuk verhaal en foto's, zijn wij er ook een beetje bij.

Groetjes vanuit Schinveld in de sneeuw

• 30 Januari 2012 - 08:25

Brenda:

R.I.P. arme leguaan.... +..

• 30 Januari 2012 - 10:19

Yvonne:

Ria heeft een goed idee...blijf nog lekker even in de warmte, maar stuur maar een koffertje zon deze kant op, koud en sneeuw!!!
    Heel veel plezier, Gr. Yvonne en ria