I've found Nemooooo!! - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu I've found Nemooooo!! - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

I've found Nemooooo!!

Door: Kim (en Tom..)

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Januari 2012 | Maleisië, Semporna

Semporna, 3 uur met de bus vanaf Uncle Tan. Zeg maar dag met het handje tegen de relaxte bus die we de eerste keer hadden, dit is het echte lokale vervoer! Minivans (en mini wordt hier bedoelt in de breedste (:-)) zin van het woord). Dit keer paste mijn benen zelfs niet tussen de bankjes! Wij met z'n 6 en (deense meisjes en de fransen) + onze bagage, 2 lokals met bagage en bij de volgende stop kwamen er nog wat mensen bij, die worden er letterlijk bijgepropt. En dan duurt 3uur lang, maar ja hoe zeiden ze dat ook weer over dat dubbeltje en de eerste rang... ;-).

In de maleisische taal betekend Semporna 'perfect'. De stad heeft die naam misschien niet echt (of liever.. echt niet) verdiend maar de omliggende eilanden des te meer. 's werelds beste duikplekken liggen o.a hier, een uurtje varen uit de kust van Semporna. We zijn 3 dagen gaan snorkelen op de eilanden Mataking, Mabul en Sibuan, een droom als je van witte stranden, palmbomen en de onderwaterwereld houdt. Doe je ogen dicht en denk even aan een bountyeiland... precies ;-) 'perfect' dus!

Na de heerlijke busrit.. (er liep nog een buffel over de weg die dacht dat ie voorrang had) kwamen aan bij Scuba junkies ons volgende hostel, ze hebben een restaurant en een duikshop. Gelijk onze snorkeldagen geboekt. Snorkels en flippers gepast en gaan douchen en onze kleren laten wassen. Dat was geen overbodige luxe na 3 dagen in de jungle kan ik je zeggen. Ik vroeg de 'lady' of ze een laundryservice hadden, ja hoor, ik; wat kost het? zij; weet ik zo niet moet ik de kleren eerst even zien..haha ws maken ze onderscheidt tussen de kleren die uit de jungle komen of niet :-) wel dus! Voor een klein prijsje wilden ze onze 'smellyclothes' wel wassen. Gelukkig!! Daarna gegeten in het restaurant van Scuba Junkies waar ze beweren dat ze de beste pizza van Borneo hebben: waar!!! Heerlijk, dus je weet al wat ik de dagen daarna gegeten heb ;-). Best pizza in town!
Volgende morgen moesten we om 08.00uur in de duikshop zijn (uitslapen is er niet bij deze vakantie!) om vervolgens naar Mataking te vertrekken een eilandje een uurtje varen vanaf Semporna, deze eilanden behoren tot het noordelijke deel van het Tun Sakaran Marine Park en zijn beschermd sinds 2004, net als het eiland Sibuan. Het grotere en bewoonde eiland Mabul behoort tot het zuidelijke deel van het park.

Doel van vandaag: Finding Nemo en finding the seaturles! Toen ze onze gids voor die dag voorstelden begonnen alle andere instructeurs al te lachen wisten we al genoeg, hij bleek prettig gestoord haha. Ik moest uiteindelijk toegeven dat ik een beetje bang was.. Zijn enige vraag was Why? Hij wilde er niks van weten.. i'am going to show you, no problem. Nee hoe kan het ook anders.. niks lijkt hier ooit een probleem..k lag nog niet in het water of er schreeuwt al iemand" look there is a barracuda"!, Ja dat is inderdaad die met die grote tanden ja! Shit, gelijk al voor de leeuwen. Met gids gaan kijken want zelf durfde ik natuurlijk niet: wat een beest, groot! Ik was eigenlijk veel te verbaasd om heel bang te zijn.., alleen al bij de jetty (steiger) wemelde het van de vissen. Per dag heb je 3 snorkel "uitjes" en elke keer ging het wat beter en wat relaxter. En toen was het zover.. Nash had een schildpad gezien, met z'n 4-en erop af en daar was ie dan... zo gaaf. Tom is naar beneden gezwommen en m beter te bekijken, ik .. je weet ws al wat het antwoord is.. niet, maar dat was gelukkig ook helemaal niet nodig want hij zwom naar de oppervlakte om adem te gaan halen! Dit was echt zooo mooi om te zien.. Heel rustig zwom ie naar boven (je bent er maar een paar meter van verwijderd dus je zit er met je neus bovenop!) en dan komt ie met zijn hoofd boven het water uit om naar lucht te happen, je hoort het ook heel goed. Hij was zo dichtbij en het is zo iets moois dat je even alles om je heen vergeet! Wow!
Je gaat 3 keer per dag ongeveer een uur snorkelen, als je geen zin meer hebt of het koud wordt( het had redelijk veel geregend dus het water was kouder dan ze gewend zijn en een wetsuit daar had natuurlijk niemand aangedacht) zwaai je met je had en roep je teksi (dit was natuurlijk een grap van Nash) en komt de boot je halen. Tussen de middag kregen we een lekkere lunch (als je honger hebt eet je alles) op het strand!

Jajaja: I've found Nemo! we have found a lot of Nemo's! Wat een schattige visjes zeg. Hij verstopt zich tussen de anemonen maar we hebben m goed kunnen zien. Veel beter dan op de foto gelukkig! Na een paar dagen begon het zelfs wel te wennen al die vissen.. Er hebben er heel wat de revue passeerd:
Dori's (t blauwe visje dat alles vergeet!), lionfish, batfish (vleermuisvis), clownfish (Nemoooo vanoranjerood-achtig tot zwart), visjes met een zebraprintje, jellyfish iehhhh (kwal) klein maar toch kom ik ze liever niet tegen. Zeesteren in verschillende kleuren. En nog heel veel waar ik de namen niet van weet.

De eilanden Mabul en Sibuan waren ook prachtig. Deze zijn bewoond. Persoonlijk vond ik t een beetje moeilijk om daar als toerist te komen terwijl de lokals heel arm zijn en in houten hutjes wonen.. Nog erger..de superdeluxe resorts staan pal voor hun neus.. en waar wij de mooie vissen komen bekijken moeten zij van diezelfde vissen leven en dag in dag uit keihard werken, ook de kinderen. Gelukkig doet Scubajunkies daar goed werk en hebben we allemaal een 'frienship armbandje' gekocht die de kinderen gemaakt hebben om de school op het eiland te steunen. De mijne is gemaakt door Rashida van 12.. Het is natuurlijk maar een kleine bijdrage. Ook leren ze de mensen om geen afval in de zee te gooien. De vissen en zeeschildpadden denken dat dit voedsel is en sterven hierdoor. Voor een zak afval krijgen ze een vergoeding. Dit blijkt de enige manier te zijn om het een beetje schoon te houden. Ik hoop dat ze snel gaan beseffen dat het echt nodig is om hun prachtige land zo te houden.. voor het te laat is.

Het is weer tijd om Semporna te verlaten en omdat we wat tijd overhadden hebben we besloten naar Kuching te vliegen, ook op Borneo maar dan in de andere staat Sarawak!

• 31 Januari 2012 - 11:11

Anna:

sjiekkkk er hier sjjneeuuwwtt uttt :( :( enjoy! xx

• 31 Januari 2012 - 11:41

Conny:

Ha Kim en Tom, prachtig en heerlijk snorkelen-Kim dadelijk vind je de vissen nog leuk,dat zou wat zijn!!Die minivan zal wel afzien geweest zijn,3uur lang!!Vond het leuk dat ik even heb kunnen chatten met je.Nog eventjes en dan komt Nuria,gezellig.Zoals Anna al vermeld wij hebben sneeuw,koud maar wel veel zon gelukkig-ideaal weer om te wandelen.Dikke kus!!!!!!!!!!1

• 31 Januari 2012 - 11:59

Diana:

Sprakeloos van jullie supergave belevenissen...... en net zoals velen, vreselijk jaloers ;-)
    Ik wacht vol spanning op jullie volgende reisverslag!

• 01 Februari 2012 - 08:47

Cynthia......:

heb toch eerder al gezegd dat mijn land mooi is.....dus geniet maar en wacht op je volgende reisverslag in Kuching!!!!!!!!! veel plezier en heel veel groetjes uit koud mooi Nederland

• 01 Februari 2012 - 15:06

Eddy:

Dag Kim ( kan Tom ook schrijven?)
    Zit op mijn werk weg te dromen bij jouw verhalen. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is, maar het gebeurt gewoon. Zijn die schattige visjes ook eetbaar, probeer ze maar eens!
    Knuffel.

• 02 Februari 2012 - 11:45

Brenda:

Echt weer geweldig allemaal ...!!!!
    Ik zit met tranen in mijn ogen over de seaturtle te lezen.. ha ha... Hoezo hormonen..!!!!

• 02 Februari 2012 - 20:56

Math & Annie:

Hallo Kimmetje en Tom,
    Jullie hebben het wel erg goed hé,
    Nu begrijp je het, Hoe goed wij het hebben, Een afwasmachine, een oven voor de visjes, en alles verder nog.

In Schinveld gaat alles gewoon zijn gangetje, Ben thuis aan de schoonmaak bezig, heb het voorjaarsgevoel, bij 12 graden onder nul............ HaHa
    Zegt Math,
    Nu heel veel lieve groetjes.Math en Annie

• 03 Februari 2012 - 15:11

Yvonne:

Hoi Kim en Tom,
    wij missen jullie natuurlijk heel erg, maar als ik jullie was zou ik nog even daar biljven...het is hier stervenskoud, vannacht -18!! Dus wij komen gauw jullie kant op, ik denk dat er veel met me mee zullen gaan, krijgen we vast groepskorting :)
    Heel veel plezier en geniet er samen van, groetjes Yvonne