Bolivia & ziekenhuis - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Bolivia & ziekenhuis - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Bolivia & ziekenhuis

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 Mei 2007 | Bolivia, La Paz

Hola

Ik ben in Bolivia. Nadat alles een beetje anders was gelopen dan gepland ben ik maandag nacht om 03.00 uur in La Paz gearriveerd. Het begon al in Quito, ik had even geen jas aangedaan (stom nadat ik er al 2 maanden ben en ik weet dat het gaat regenen ook als je het niet verwacht!) Je raadt het al, het heeft nog nooit zooo hard geregend!! De straten stonden binnen 2 minuten helemaal blank. Met nog een beetje (lees heel erg) onweer was het noodweer compleet! En ik had aleen een plastic zak om op mijn hoofd te houden en dat hielp natuurlijk geen zak ;)! Gelukkig had ik alles ingepakt en stond mijn tas op ontploffen dus had ik geen kans om me om te kleden voor mijn vlucht vertrok ;)!!
Mijn vlucht zou om 18.00 in Quito vertrekken, maar nadat we 2 uur in het vliegtuig zaten te wachten werden we verzocht uit te stappen en hebben ze ons overgeboekt op een andere vlucht wegens technische reden :(. Omdat ik nog een aansluiting had die ik natuurlijk al lang en breed gemist had, werd ik als een van de eerste geholpen. En ben ik om 21.00 uur naar Lima vertrokken en had ik daar om 23.50 uur de vlucht naar La Paz, Bolivia. Toen ik daar om 03.00 uur ´s nachts stond leek het me niet zo´n goed idee om een taxi te nemen in mn eentje. Dus heb ik samen met een jongen uit de UK die op de vlucht van zijn vriendin moest wachten, gewacht en hebben om 6.00 uur ´s ochtends een taxi naar de stad genomen en ben ik netjes bij mn hostal afgezet. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een cel (een piepkleine kamer met een nog kleiner raampje). Na anderhalf uur was het niet meer mogelijk om verder te slapen aangezien de dag van de arbeid hier gevierd wordt met luide optochten.

De rest van de dag heb ik me proberen te vermaken met de ontelbare winkeltjes en stalletjes in de straten van La Paz. Helaas wilde mijn buik niet echt meewerken en ben ik vroeg naar bed gegaan. Toen ik de hele nacht geen oog dicht had gedaan en de buikpijn erger werd heb ik me toch maar naar een dokter laten brengen. Eerst wilden ze me naar een public hospital brengen maar aangezien in de Lonely Planet staat; Wat je ook doet ga niet naar public hospitals! Heb ik gevraagd me naar een kliniek te brengen. Ik had het niet beter kunnen treffen, een hele aardige dokter en vriendelijke verpleegsters. Na de testen bleek dat ik een maag-darminfectie met bacterien en parasieten had! Ja, heel smakelijk :(. Dus de dokter vond dat ik zo snel morgelijk een infuus met antibiotica moest krijgen. Wat dus betekende dat ik mn cel kon verruilen voor een iets duurdere kamer met eigen badkamer ;), een kamer in de kliniek!
De volgende morgen bleek dat het infuus ermee opgehouden was en ze een nieuwe moesten aanprikken. Nu ben ik niet de grootste held die er rond loopt maar het deed echt pijn! De arm waar het eerste infuus uitkwam was dik en voelde erg pijnlijk. Poging 2 was in mn hand, geen succes.. helemaal dik en blauw na een paar seconden. En eindelijk poging 3, in mn arm met een kindernaaldje was wel een succes! Ik weet niet hoeveel zakken antibiotica ik heb gekregen maar het waren er veel! Na 4 dagen mocht ik eindelijk naar huis, maar niet zonder een voorraadje vrolijk gekleurde medicijnen! Het was geen pretje maar ik kan nu gelukkig zeggen dat het een heel stuk beter gaat en ik weer bijna de oude ben!!

Zondag heb ik de grootste markt bezocht die ik ooit gezien heb. Ze hebben hier alles wat je maar kunt verzinnen en het was zo groot dat het gewoon niet meer te overzien was! Ze hebben een kleding-tassen-dieren (hierover zo meer)-elektronica- tuinartikelen-eten en drinken-cd´s-autobanden-noem het maar op-¨afdeling¨!
De dieren ¨afdeling¨ was echt heel erg! Ze verkopen hier puppy´s voor minder dan 4 dollar! Die zitten allemaal in kleine hokjes gestopt. Gedroodge slangenhuiden, kippen, eenden, reptielen en gedroogde llama foetussen (die begraaf je onder de grond voor je een huis gaat bouwen om de boze geesten te verdrijven!)zijn hier de normaalste zaak van de wereld. Niet om aan te zien, dus zijn we maar heel snel weggegaan.

Helaas kwam er nog meer slecht nieuws en heb ik besloten uit Bolivia te vertrekken, het leek me alleen maar ongeluk te brengen en voelde me niet echt op m´n gemak daar. En zo komt het dus dat ik helemaal niks van Bolivia heb kunnen zien en helaas heel weinig foto´s heb. Heel jammer maar een goede reden om er een keertje terug te gaan!:)ooooit.

Om dit een beetje negatieve bericht af te sluiten met iets leuks: ik ben goed aangekomen in Peru en heb het hier erg naar mijn zin! Dus ik kan er weer tegenaan!

P.s Liesbeth, heeeeeeel veel beterschap en wordt maar snel weer de oude!

P.s 2 Hola tio Eddy!! A primera Lo siento, muchas gracias por todos los regalos de pasado de Latino-Americana.. :)!! Y tio Eddepet un feliz cumpleaños para ti! 52 años(un poquito viejo, no? ;))! ¡Mi felicitaciones para ti de otra lado del mundo y un grande beso!

Tot snel en dan vanuit Peru! Chao y un beso Kim

  • 09 Mei 2007 - 05:15

    Jac En Conny:

    Gelukkig dat je zo alert was om naar een prive kliniek te gaan ,mijn complimenten.Helemaal alleen in Bolivia en dan in een ziekenhuis,je hebt je kranig gehouden,petje af.
    Nu zit je in Peru(gelukkig)en zien en horen de oude Kim weer terug,dus geniet ermaar weer van.Heel veel plezier en een dikke kus

  • 09 Mei 2007 - 05:55

    Annie En Math:

    Dag kimmetje
    wat is dit nu??Geen gekke dingen doen he???Gelukkig gaat het weer.Let wel goed op je zelf he??gelukkig ben je doktersassitente en weet je hoe en wat.ha ha nu dan veel plezier nog en gr. en veel liefs van ons.
    Annie en Math

  • 09 Mei 2007 - 07:02

    Edith:

    Hoi Kim,
    Wat ben je kranig zo helemaal alleen in Bolivia. Jammer dat je alleen het ziekenhuis hebt meegemaakt. Tja, de mensen hebben het zwaar in Latijns Amerika maar voor de dieren is het al helemaal geen pretje. Hoop dat je nog heel erg geniet van Perú. Cusco is vreselijk gezellig en Machu Pichu móet je ook zien. Ben beetje jaloers op je. Maak er nog een goede tijd van en pas goed op!
    Liefs
    Edith

  • 09 Mei 2007 - 07:47

    Florence:

    Hee Kim,
    Fijn om te lezen dat het weer goed met je gaat. Echt ontzettend dapper van je helemaal alleen naar Bolivia en vervolgens dat allemaal te moeten meemaken. Petje af!! Ik hoop dat het vanaf nu weer allemaal goed met je zal gaan en dat je veel plezier hebt!
    Veel liefs! Florence

  • 09 Mei 2007 - 20:52

    Marielle:

    Hoi Kim,

    He he, gelukkig ben je weer beter, hopelijk heb je nu je portie gehad. Ik ga zo je mail lezen en heb net ook geprobeerd het bericht van jouw naar eddy te ontcijferen, lukte aardig!! Kim pas goed op jezelf en geniet van alle nieuwe ervaringen in Peru.

    liefs Marielle

  • 09 Mei 2007 - 21:23

    Eddy:

    Hoi Kim,
    Gelukkig ben je weer beter. Dat dacht ik de vorige keer al, maar toen ging het opnieuw mis. Nu zul je wel genoeg antistoffen opgebouwd hebben om voorlopig gezond te blijven.
    Bedankt voor je verjaardagswens(estoy muy joven),je bent de eerste.
    Peru wordt weer leuk voor jou, pas op de straatkinderen,maar pas ook op voor ze.

    El tio Eddy.

  • 10 Mei 2007 - 20:25

    Jeannine:

    hoi kim,ik was heel even erg "bezig"met van alles en nog wat, maar hier ben ik weer. je laatste twee berichten heb ik nu achter elkaar gelezen,en ik lees dat er wel heel veel is gebeurd, ook ik ben blij dat het nu weer beter met je gaat, trouwens, je armband heb ik toch niet kunnen weerstaan. nou ja, dan heb je als je terug komt al een beginnetje voor je wereldreis met mirte! groetjes jeannine

  • 10 Mei 2007 - 22:23

    Daan:

    Pfff Kim, balen zeg! Gelukkig nu weer gezond en wel in Cuzco. Ik kom daar zondag-ochtend aan. Misschien samen hapje eten? (Kom ik dit keer wel opdagen :)). Tot zondag!

    Daan

  • 14 Mei 2007 - 02:44

    Wendy En Koen:

    gelukkig gaat het nu weer een beetje beter met je, nou we vinden je erg dapper , daar helemaal alleen in z'on ziekenhuis, lijkt mij niks hoor! Kim geniet er verder van en we volgen je berichtjes, ik mn in de nachtdienst (heb ik nu effe tijd voor)

    groetjes koen en wendy

  • 15 Mei 2007 - 19:31

    Anita:

    Hola Kim;

    Ik hoop dat nu alles weer snel beter met je gaat.
    Ik hoop dat je nu een hele leuke tijd tegemoet gaat in Peru en dat we gauw weer leuke verhalen te lezen krijgen.
    Wat goed van jou trouwens om naar een privekliniek te gaan toen je ziek was, dat je daar nog aan hebt gedacht.Nu kop op en gaan genieten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 700
Totaal aantal bezoekers 47828

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 21 Februari 2014

T h a i l a n d , L a o s & C a m b o d j a

02 Februari 2013 - 08 Maart 2013

I n d i a

14 Januari 2012 - 11 Februari 2012

M a l a y s i a & B o r n e o

24 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

C o l o m b i a

21 Mei 2009 - 13 Juni 2009

A f r i k a a a a a a ! ! !

01 Maart 2007 - 25 Juni 2007

E c u a d o r , P e r u e n B o l i v i a

Landen bezocht: