Peru, Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Peru, Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Peru, Cusco

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Mei 2007 | Peru, Cusco

Hellloooo,

Zoals ik al verklapt had ben ik
heelhuids in Peru, Cusco aan gekomen.

De busreis vanuit La Paz, Bolivia.

´s Ochtends om 08.00 uur werd ik op het busstation verwacht. Ik had gevraagd of het een toeristenbus of of een lokale bus was, toen de señora van het reisbureau me vertelde dat het en lokale bus was! Hier zag een beetje tegenop. Maar toen ik bij de bus aankwam was er 1 Boliviaan te bekennen en die woonde in de USA kwam ik later achter, dus niks om me zorgen over te maken. Mijn bagage werd netjes ingecheckt dat wil zeggen dat ze een kaartje aan je tas maken en je een afhaalbewijsje krijgt. Van buiten zag de bus er niet geweldig uit, maar van binnen bleek ie heel ruim te zijn. Ik heb 150 Bolivianos voor de 12 uur durende reis betaald en dat is ongeveer 15 euro. Dus ik was een beetje verbaasd dat we ook nog thee kregen en een broodje en ´s middag een klein luchpakketje (net schoolreisje ;)) alleen stonden papa en mama me niet op te wachten na afloop! haha.
De grens wat het tweede waar ik me een beetje zorgen om maakte. Maar dat was totaal niet nodig. In de bus moet je immigratieformulier invullen, net als in het vliegtuig. In het eerste kantoortje moest ik mijn stempel halen om Bolivia te kunnen verlaten. Na een stukje lopen ben je in Peru en haal je daar je stempel voor het land in te mogen. Geen vervelende vragen en binnen 5 minuten was alles geregeld. Hierna konden we onze reis voortzetten en werd alleen steekproefgewijs iemand aangewezen die zijn tas moest uitpakken. Gelukkig was ik het niet maar ik was dan ook al in Peru! De busreis was lang maar met hele mooie uitzichten op Lake Titicaca en bergen met besneeuwde toppen, dus ik heb me wel vermaakt!

Ik heb mezelf een beetje verwend met een luxe hostal dit keer. Ik had na mijn ziekenhuis avontuur geen zin meer in een piepkleine kamer en koud water. Dus heb ik een leuk hostal gevonden Los Niños 2 genaamd, dit is een hostal dat voor straatkinderen zorgt met de opbrengst van het hostal! Het is van een Nederlandse mevrouw die dit 10 jaar geleden begonnen is. Zij heeft toendertijd de zorg van 12 straatkinderen op zich genomen en om vaste inkomsten te hebben een hostal begonnen, dat zo goed liep dat ze 2 Los Niños restaurants en hostal Los Niños 2 geopend heeft. Het is een heerlijk hostal. Op dit moment zorgen ze voor meer dan 500 straatkinderen, ze krijgen onderdak een warme maaltijd per dag en medische verzorging wanneer nodig! Dus het lijkt me wel de moeite waard hier te verblijven. ik heb gelijk voor 5 nachten geboekt :)!

Woensdag 09 mei:
Vandaag het ik een City-tour gedaan met een groep waarvan het rollator gehalte gelukkig 0 was ;)! Gezellige groep mensen. We hebben een hele mooie cathedraal in het Centrum van Cusco bezocht, jammer genoeg mochten we geen foto´s maken.
In 1559 zijn ze begonnen met bouwen en het duurde meer dan 100 jaar voor hij af was. Een heel apart schilderij is ¨The last supper¨ wat het laaste avondmaal is en natuurlijk heel bekend is binnen het christelijke geloof alleen hier hebben ze het met een met een ¨Andean touch¨ geschilderd, the last supper is namelijk een cuy!! (gebraden cavia!)die er erg dood en gebraden uitziet.
En alle kunst, schilderijen, kappeletjes en versieringen waren donaties van rijke mensen in Cucso uit de tijd dat de cathedraal gebouwd werd. Op een voorwaarde werden de kunstwerken aan de cathegraal geschonken en dat was dat ze begraven werden in de graftombes onder de cathedraal.
Verder hebben we nog Coricancha bezocht oftewel de tempel van de zon. Vroeger een van de rijkste tempels van de Inka´s, maar is helaas voor een heel deel door de spanjaarden verwoest. En alle rijkdom is verdwenen!

Donderdag 10 mei: Sacret Valley.

Weer een tour voor vandaag, op naar de Sacret Valley.
Sactet Valley is een prachtige vallei 15 km buiten Cusco. Het is ongeveer 600 meter lager wat betekend dat de temperatuur hier iets aangenamer is.
Pisac is een koliniaal stadje en heeft een leuke markt. Normaal is het erg rustig in dit stadje maar met de markt gelegen tussen het andesgebergte komt het helemaal tot leven. Na de markt hebben we de mooie ruines van Pisac bezocht, je moest er wel wat voor doen, de 1,5 uur durende wandeling was het waard. Prachtige ruines, mooie terassen en gewelidige verhalen over de bouwstijlen en de leefwijzen van de Inka´s, die ik me helaas niet meer allemaal kan herinneren. Aan het einde zagen we hoge rotsen waar de Inka´s in begraven lagen. Helaas zijn deze leeggeroofd voordat ze door archeologen konden worden onderzocht.
Ook het stadje Ollantantambo stond op het programma voor vandaag. Het stadje wordt gedomineerd door de grote en massieve inkaforten en terassen die je al van ver af kunt zien. Hier zijn we omhoog geklomen en konden we in de berg tegenover ons 2 Inka gezichten zien ( een klein beetje fantasie is hier vereist!).
Chinchero de laaste plaats die we vandaag hebben bezocht. We gingen een kerkje bezoeken boven aan de berg, omdat we weer aardig hoog waren koste het iedereen toch wat moeite om boven te komen, wat het niet makkelijker maakten waren de kindern die je probeerden vanalles te verkopen. Helemaal buiten adem heb ik ook nog 30 keer No gracias moeten zeggen ;). Boven aangekomen zagen we een klein kerkje, met daarvoor een pleintje, met natuurlijk een marktje. Naast de kerk lagen weer mooie ruines en in de verte konden we de zon zien ondergaan achter de bergen.

Vrijdag ben met ik met Walter Meekes, een Nederlander die al 16 jaar in Peru woont naar 2 schooltjes in het binnenland van Peru geweest. Walter heeft de stichting HoPe (Holland-Peru) 16 jaar geleden opgericht. Vandaag de dag zijn er met zijn hulp en natuurlijk van zijn collga´s 140 scholen die door stichting HoPe gesteund worden. HoPe bevordert kleuter- en basisonderwijs in de bergdorpen door te zorgen voor goede schoolgebouwen en meubilair. Lees voor verdere info
www.stichtinghope.org
Ik wil een deel van jullie geld hier achterlaten en heb daarom gevraagd of ik mee mocht om te kijken hoe alles in zijn werk gaat. ´s Ochtends ben ik met Walter en nog 4 andere Nederlanders 2 van deze schooltjes gaan bezoeken, en het was heel mooi om te zien! De schooltjes zagen er goed uit en waar een tekort aan was werden gelijk plannen gemaakt het te verbeteren. Heel veel kinderen krijgen hierdoor een veel betere opleiding en een beter leven! Ik heb wat foto´s kunnen maken!

Dit weekend ben ik verhuist van mijn luxe optrekje naar de recidentie waar ik de komende 4 weken verblijf! Het leek al een volksverhuizing met alle spullen die ik ondertussen verzameld heb ;). Het hostal is helaas een beetje (lees heel!) vies, maar er zit niks anders op dan het zelf helemaal schoon te maken!

Dinsdag: Vandaag ben ik begonnen met het vrijwilligerswerk in Jardin de niños. Op een schooltje met kinderen in de leeftijd 4 tot 5. Ik ben samen met Daan en nog 3 anderen, dat is ook wel nodig want het zijn meer dan 40 kinderen. Deze kinderen hebben hele arme ouders en de school wordt door de regering betaald, het enige wat ze hoeven te doen is 1 keer in het jaar een kleine bijdrage te leveren aan de materialen die de kinderen gebruiken. Ook weer een mooi project want hier had ik echt het idee dat ze echt wat leren! De juf is heel enthousiast en we kregen een heel warm welkom! Ze gaat heel leuk met de kinderen om en heeft ons heel vaak bedankt! Volgende week meer over het vrijwilligerswerk.

Tot snel weer X Kim

  • 15 Mei 2007 - 21:11

    Jacques:

    hallo kim,
    weer een prachtig verhaal en gelukkig is alles weer op zijn pootjes terecht gekomen, teminste eerst nog ff goed poetsen. fijn dat je het geld goed kunt besteden.Geniet en werk ze.

    dikke kus Papa

  • 15 Mei 2007 - 21:17

    Menno:

    Hee lieverd!!

    Weer eens een super verhaal!
    Ik ben erg blij dat je weer een heel stuk lekkerder in je vel zit!!

    Dikke kus, Menno

  • 16 Mei 2007 - 05:50

    Conny:

    Hey Kim weer een gezellig verhaal,ikmoet altijd lachen hoe je de dingen omschrijft,leuk ook een schoolreisje alleen inderdaad geen pap en man die je komen ophalen!!!!!!!De fotos zijn geweldig,wat een schattige kindjes,Ik hoop dat jullie iets voor ze kunnen betekenen maar jullie hadden in ieder geval al een hartelijk welkom dus dat beloofd veel goeds.Veel succes met je werk en zorg goed voor je zelf

  • 16 Mei 2007 - 08:45

    Sjoerd:

    Kimmieee!

    Wat ontzettend gaaf om te zien en lezen allemaal.. echt super herkenbaar! Ik was er 2,5 maand geleden nog in Cusco (snif snif).. en uiteraard naar Machu Picchu geweest ook! Ga je daar ook nog heen? Absoluut de moeite waard.. het is wel wat duur helaas, maar achteraf zal je er zeker geen spijt van hebben!

    Fantastisch wat je daar aan het doen bent! Ik spreek je heel snel weer op msn, want ben super benieuwd naar al je verhalen!

    Kus,
    Sjoerd

  • 16 Mei 2007 - 12:26

    Floris:

    Hey Kim,

    Leuke verhalen. Goed dat het allemaal goed gaat. Ik hoop dat je nog tijd hebt om een beetje rond te kijken in de buurt.
    Geniet ze,

    Kus Floris

  • 16 Mei 2007 - 13:35

    Dana:

    Hey Kim,
    Wat een super verhaal weer, wat een mooie en bijzondere ervaringen!
    Veel plezier met je vrijwilligerswerk!
    X Dana

  • 16 Mei 2007 - 13:36

    Florence:

    Hoi Kim,
    Ik lees het alweer, je bent alweer druk bezig met het bezichtigen van al dat moois daar in Peru. Fijn dat je de stichting Hope blij hebt kunnen maken met het ingezamelde geld. Ik ga de site eens bekijken! Nog heel veel succes en plezier!
    Groetjes, Florence

  • 16 Mei 2007 - 13:58

    Marielle:

    Hoi,

    Ben net je lange verhaal aan het lezen, maar moet opeens weg. Wil je toch alvast weer even heel veel plezier wensen en ben blij dat het een stuk beter met je gaat, tot gauw.

    liefs Marielle x

  • 17 Mei 2007 - 14:21

    Xue:

    Heey Kim,,
    Je schrijft een leuk en spannend verhaal, zeg. T zijn ook allemaal mooie foto's.
    Groetjes Xue

  • 17 Mei 2007 - 17:40

    Ine En Frans:

    gelukkig ben je weer opgeknapt!!!!Maak er nog een interessante maand van ,want hier valt niets te beleven.Groetjes en tot snel.

  • 17 Mei 2007 - 23:55

    Wendy:

    ik krijg de tijd wel om in de nachtdienst met jouw leuke verhalen, schitterend hoor..
    Wat een schatjes he die kindjes daar.
    Nou kijk uit naar het volgende verhaal.

  • 18 Mei 2007 - 13:17

    Jeannine:

    tja, Kim, wat vliegt de tijd, dat je nu alweer in Peru zit! niet te geloven!
    Hier gebeurd ook wel van alles, maar niet zoveel als bij jou, nou ja..we hebben op zijn minst weer mooi weer nu!
    we blijven benieuwd naar de rest van wat je beleeft!groetjes Jeannine

  • 20 Mei 2007 - 08:58

    Tonny:

    Ha die KIM
    Blij dat je weer bent opgeknapt!!Je maakt de verhalen iedere keer nog mooier en spannender om te lezen geweldig!!
    Maak er nog een mooie tijd van daar in Peru, aan jouw enthousiasme zal het zeker niet liggen!!!
    Heel veel groetjes van Tonny en Paul en natuurlijk ook de rest van de family

  • 20 Mei 2007 - 19:43

    Anita:

    Hey Kim wat fijn dat het weer goed met je gaat. Vooral genieten van de weken wat nu nog komen want wij genieten hier nog altijd van jou verhalen. Nog iets positiefs jij blijft ons buurmeisje (bordje is weg)dus dat vinden wij ook wel heel erg leuk. Fijn dat je een gedeelte van het geld zo goed kunt besteden. Nou tot lezens en veel plezier nog.

    Groetjes de buurtjes

  • 20 Mei 2007 - 19:45

    Anita:

    Hey Kim wat fijn dat het weer goed met je gaat. Vooral genieten van de weken wat nu nog komen want wij genieten hier nog altijd van jou verhalen. Nog iets positiefs jij blijft ons buurmeisje (bordje is weg)dus dat vinden wij ook wel heel erg leuk. Fijn dat je een gedeelte van het geld zo goed kunt besteden. Nou tot lezens en veel plezier nog.

    Groetjes de buurtjes

  • 20 Mei 2007 - 20:05

    Math En Annie:

    Dag Kimmetje
    hele leuke foto's.Math zei t's dat je niet bruin bent anders""""""ben je een van hun haha.Maar alles gaat goed,fijn dus,Nu hier ook hoor??? groetjes en veel liefs van ons
    Math en Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 05 Nov. 2006
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 47825

Voorgaande reizen:

07 Januari 2014 - 21 Februari 2014

T h a i l a n d , L a o s & C a m b o d j a

02 Februari 2013 - 08 Maart 2013

I n d i a

14 Januari 2012 - 11 Februari 2012

M a l a y s i a & B o r n e o

24 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

C o l o m b i a

21 Mei 2009 - 13 Juni 2009

A f r i k a a a a a a ! ! !

01 Maart 2007 - 25 Juni 2007

E c u a d o r , P e r u e n B o l i v i a

Landen bezocht: