Bogota - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Kim Kisters - WaarBenJij.nu Bogota - Reisverslag uit Bogotá, Colombia van Kim Kisters - WaarBenJij.nu

Bogota

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

31 Juli 2010 | Colombia, Bogotá

Hola, buanas dias! ¿Que tal?

Eindelijk weer een berichtje, het is hier ook zo mooi en zijn constant leuke dingen aan het meemaken.

Bogota, wat een stad, op 2600 meter hoogte en omgeven door het prachtige Andes gebergte. Een stad met grote contrasten en 8 miljoen inwoners!

Zondag 25 juli: de eerste dag in Colombia. Het ontbijt was al speciaal, we hebben tamales gegeten, dit is een soort prakje met kip en groente verpakt in bananenblad. We gingen ze in de buurt van het appartement halen en op weg erheen vond ik het voor een hoofdstad nog vrij rustig. Blijkt dat op zondag de grote straten gesloten zijn voor auto´s, dit is 122km! Je ziet veel mensen fietsen, joggen en kinderen spelen midden op de weg.
Na het heerlijke ontbijt was het tijd om de stad een beetje te gaan verkennen. Met de neefjes en nichtjes van Andres in de taxi (wat op zich al een belefenis is, want ze houden er hier een vrij aparte rijstijl op na :))naar San Andresito een markt waar je alles krijgt van scheerapparaten tot cd´s en van ipods tot X-Boxen. Je gaat een soort overdekte hal binnnen die propvol, maar dan bedoel ik ook echt heel vol, met kraampjes staat met nog meer spullen. Heb me een paar keer afgevraagd hoe in ze vredesnaam achter dat kraampje komen, ik heb het uiteindelijk toch nog gezien en het is niet makkelijk ze kruipen door een heel klein poortje onder de toonbank door.
Van alle kanten roepen ze ¨a la orden¨, wat zoveel betekend als ¨wat kan ik voor je doen¨ en dan noemen ze alles in razendsnel tempo op wat ze verkopen. Ja precies 1 grote chaos dus :). Maar helemaal te gek om te zien.
Over contrasten geproken, tegen de avond zijn we naar een Center Commercial geweest, een heel groot nieuw winkelcentrum. Op weg erheen werden we aangehouden door de politie, die hier in grote getalen aanwezig blijkt te zijn! Sinds een jaar houden ze dagelijks controles op de wegen, je moet je legitimeren en ze mogen je auto onderzoeken. Ze zijn hier heel hard aan het werk om de straten weer zo veilig mogelijk te maken. Ook vootdat we de auto konden parkeren bij het winkelcentrum werd deze nog onderzocht, dus blijken ze ook standaard te doen. Wat een grote shopping mall met de modernste winkels, bioscopen speelhallen en noem maar op, leuk maar geeft mij San Andresito maar!

Maandag 26 juli:
Vandaag zijn we naar la Galeria geweest, en als ik gister dacht dat ik heel wat had gezien dan had ik het heel erg mis. Ook dit is een grote chaotische markt maar dan met groente fruit en andere etenswaren.Er staan ook hier honderen stalletjes. Als je binnenkomt ruik je werkelijk alles door elkaar, van kruiden die heerlijk ruiken tot vlees en levende dieren die je van de stank de adem benemen. Wat de levende dieren betreft, dat vond ik het ergste ze verkopen hier piepkuikentjes, hondjes, katjes en nog veel meer dieren in veel te kleine kooitjes die er helaas ook niet erg gezond uit zien, met tranen in mijn ogen ben ik snel langsgelopen. Het liefste had ik ze allemaal meegenomen maar het was genoeg om een dierentuin mee te vullen dus dat ging helaas niet. De piepkuikentjes schijnen ze ook nog wel eens te verven in verschillende kleuren zegt Andres. Afschuwelijk!
Ze hebben zoveel verschillende soorten fruit dat me niet eens de helft bekend voorkomt haha. We hebben guanabana gekocht waar we later heerlijke ¨jugo¨ sap van hebben gedronken.

In de middag zijn we naar Montserate geweest. Dit is een kerkje op meer dan 3000 meter hoogte. Een heel belangrijke plek voor de mensen hier. Behalve de kerk die je kunt bereiken met de teleferico (kabelbaan) heb je hier een fantastisch uitzicht over Bogota, weer een beetje moeite met ademenen dus je kunt eigenlijk weg zeggen dat het uitzicht adembenemend is :)!
Voordat we Pilar, Betty en Alex van het vliegveld gaan halen (tantes en neefje) zijn we nog even naar het oude gedeelte van de stad geweest en het is allemaal even mooi om te zien. Het verkeer staat hier het meeste van de tijd muurvast, dus 2 uur later dan gepland op het vliegveld aangekomen konden we alleen Pilar ontdekken, bleek dat Betty en Alex nog in Madrid waren omdat het vliegtuig weer overboekt was, dus die kwamen een dag later.

Dinsdag 27 juli:
Het Museo del Oro (goudmuseum) stond vandaag op het programma! Het beroemdste museum van Colombia en ze kunnen er terecht trots op zijn! Meer dan 55.000 goudstukken zoals beelden, kettingen en versieringen uit alle streken van Colombia. Veel spullen zijn 10 tallen en zelfs honderden jaren oud. Ze werden gerbruikt oa door sjamaans, priesters voor offeringen en rituelen.
In de middag zijn we naar Zipaquira geweest een dorpje 50 km ten noorden van Bogota. Bekend om haar zoutmijnen. Wat wel heel apart is aan deze mijn is dat het een kerk is die 190 meter onder de grond ligt en alles wat je ziet is van zout! Om dit te kunnen maken werd er 250.000 ton zout verwijderd. Deze mijnen zorgen nog steeds voor 40% van de zoutproductie en er worden ook nog steeds diensten gehouden op zondagen.

Hasta luego! Helaas gaat foto´s plaatsen nog niet zo makkelijk dus die houden jullie nog tegoed. Leuk dat jullie de verhaaltjes weer volgen! Tot snel weer.

Adios! Kim en Andres

• 31 Juli 2010 - 21:20

Math En Annie:

Goede Avond jullie twee,
    leuke verhalen hoor,Een hele belevenis he??
    Nu geniet er van.
    En een heel fijn weekend.
    groetjes en veel liefs. Math en Annie

• 01 Augustus 2010 - 19:04

Rene. Mary:

Tjee wat een belevenissen.Komen jullie nog terug naat dit kleine geordend landje??Wensen jullie nog heerlijke spannende weken.Groetjes en tot het volgende verhaal.

• 01 Augustus 2010 - 20:22

Brenda:

Wat gaaf om jullie avonturen te lezen!
    Zo te lezen kijken jullie je ogen uit!!
    Heel veel plezier nog..!

xxx

• 02 Augustus 2010 - 09:18

Conny En Jacques:

Ha jullie allemaal,geniet ermaar goed van.Zo te lezen Kim heb je het echt naar je zin!!!!!Ben benieuwd naar de fotos en je verdere verhalen.Groeten uit Italie

• 02 Augustus 2010 - 09:42

Cynthia:

he he heerlijk om weer jullie verhaaltjes te lezen (lijk een beetje op dat wij ook daar zijn toch!!!!!).
    Nog heel veel plezier en geniet er van maar vergeet ons aub niet met de verhaaltjes ok.
    Groetjes ook van ma.